Tässä on semmonen hampurilaispostaus, jossa on hyvää, “huonoa” ja lopuksi kevyttä vittuilua.
Hyvää
Projekti ei sillä tavalla ole ollut vielä kauhean konkreettinen, mitä nyt lompakko tuntuu aika kevyeltä. Jos tää olisi jostain syystä peruuntunut niin mitään ei olisi tarvinnut myydä eteenpäin kun ei mitään ollut tätä varten hankittukaan. Mutta nyt projekti on muuttunut fyysikseksi! Tätä sitä kelpaa hiplata, todennäköisesti rungon saapuessa tästä onkin anodisointi kulunut kokonaan pois runkoon mätsäten.
“Huonoa”
Stemmi kädessä voinkin nyt vetää alta pois tämän antipatiapostauksen eli mitä mieltä tällainen hetken asioita seurannut asiakas on Polesta. Aloitetaan siitä puhuttavasta aiheesta eli polepäällikön somepreesenssistä. Tästähän löytyy kaikenlaista esimerkkiä vuosien varrelta mikä on ollut meno, mutta toisaalta mun mielestä tällainen vuosien takainen postausten kaivelu jonkun tyhmistä jutuista on vähän turhaa. Onhan meno ollut melko dorkaa, mutta henkilökohtaisesti se ei mua haittaa. Epämiellyttäviä ihmisiä on eikä mun niistä tarvii tykätä eikä oikeastaan enää peruskoulun jälkeen tulla toimeenkaan niiden kanssa, joten tässäpä mä en menetä mitään. Se joka menettää on Pole: mielikuva brändistä on muotoutunut aika vahvasti henkilöön niin hyvässä kuin pahassakin, ja muutamakin henkilö on ilmoittanut ostavansa mieluummin mitä tahansa muuta merkkiä. Tää on mun mielestä ihan perusteltu kulutuspäätös ja samaa pohdin itsekin. Tulin kuitenkin siihen lopputulokseen että jos joku jorma on vähän ikävä kuitenkaan ketään varsinaisesti satuttamatta niin mun ei tarvii tästä mieltäni pahoittaa.
Jos henkilökohtainen viestintä on ollut kummallista, niin onneksi yrityksen linjakin on sama. Lähinnä tästä tulee mieleen facebook-ryhmä, joka on toki yrityksen työntekijöiden ylläpitämä. Pole mainostaa ryhmää sivuillaan ja täällä olisi kaiketi toivottavaa keskustella kaikkea rakentavaa tai jakaa innostavaa kuvamateriaalia. Muutenkin meno on tuolla vähän kirjava ja tää on nyt se harva kerta kun multa irtoaa vähän sympatiaa Polelle: jos firma on mitä on, niin sen asiakkaatkin saattaa olla, no, eksentrisiä. Ongelma on ollut viimeaikoina turhautuneet asiakkaat, jotka ovat odotelleet kuukausia myöhästyneitä pyöriään ja erehtyvät kysymään ryhmässä että “missä helvetissä mun pyörä on?”. Sinne vastataan että tää ei ole asiakaspalvelu ja postia pitää lähettää tai soittaa. Joskus tää vastaaja on se sama tyyppi, joka vastaa (tai on vastaamatta) siellä asiakaspalvelussa siihen sun mailiin tai puheluun, mutta joskus tää voi olla myös joku poleuskovainen. Poleuskovaisella olen nimittänyt niitä tyyppejä, jotka koulutetusti vastaa myöhästyksiin “Ei se haittaa kun se pyörä kyllä korvaa tämän”. Jos olisin liikuttanut tonneja Vaajakoskelle maaliskuussa ja mulle on luvattu pyörä heinäkuussa, sitten heinäkuussa on ollut pelkkää radiohiljaisuutta joka on epämääräisesti kestänyt syyskuun loppuun ja pyörä olisi saattanut saapua lokakuussa, niin olisi mua ehkä harmittanut nuo menneet ajokuukaudet. Varsinkin siinä vaiheessa kun joskus elokuussa myöhästymisistä ei oikein kerrottu mitään ja firman somesta voi seurata miten nää elää jotain EWS-unelmaansa asiakkaiden rahoilla niin olisin saattanut mennä paikan päälle katsomaan missä mättää.
Facebook-ryhmähommakin on tavallaan elänyt aika luonnollista kehityskaartaan. On olemassa tämä iso ryhmä ja sieltä erkautunut pienempi fb-yhteisö. Kai sitä voisi ajatella että näin asiakkaan näkökulmasta tää on win-win-tilanne, kun on yhteisö jossa pohtia avoimesti kaikkea ja sitten on ryhmä, jossa huutamalla saa asiakaspalvelun kiinni kun siinä on muuten voinut olla vaikeuksia. En mä oikein tiedä voiko tollanen firman itsensä ylläpitämä foorumi olla oikeasti mitään muuta kuin asiakaspalvelun jatke ja kun sen ymmärtää, niin eipä tässäkään sen kummemmin uhreja ole.
Nyt painotan että en tiedä millainen meno muilla firmoilla on myöhästymisten suhteen. Pienemmillä lafkoilla nää on varmaankin enemmän sääntö kuin poikkeus, sitten joku Sick on ääripään esimerkki. Polellahan on tosiaan ollut ongelmia pitää aikataulusta kiinni. Tätä hoidettiin Stamina 180:n kanssa jossain vaiheessa ihan hyvin, toukokuussa tuli video missä selitettiin myöhästymisten johtuvan uudesta takakolmiosta ja näytettiin mitä kaikkea on tulossa ja miten tää on parempi. Tuskin kukaan toivoi myöhästymistä, mutta tossa tuli sellainen olo että avoimesti kerrottiin missä mennään. Isoveljen myöhästymiset taisi periytyä 140-mallille, mutta kauhean avoimesti näistä ei kerrottu. Toimituksia lupailtiin heinäkuuksi, mutta tarkkailuni perusteella pyöriä alkoi liikkua tehtaalta vasta lokakuussa. Heinäkuussa tilaussivulle päivitettiin toimitusarvioksi 7 viikkoa. Nyt tulee sellanen pointti, joka mua oikeasti haittaa ja tätä jouduin harkitsemaan tilausta tehdessä: Pole valehtelee. Toi 7 viikkoa ei ole missään vaiheessa pitänyt paikkaansa ja kyllä ne on tämän tienneet. Ei voi olla kyse mistään virhearviosta, kun mullekin arvioitiin tilatessa ihan erinäköinen arvio (ei varmaan yllätä että pidempi kuin 7 viikkoa). Omaa toimitusaikaa pidensin sitten varmaan tarpeettomasti omasta tahdosta, koska musta tuntuu että näin lokakuussa tilatessa pyörää tuskin näkee ennen vuodenvaihdetta, mikä on mulle siis ihan ok, muttei ole kauhean linjassa tilaussivun kanssa. Olin tästä siis tietoinen ennen maksamista. Valehdeltiinhan mulle tosin siinäkin. Mulle tuli muistutusmaileja että ennakkotilausalennus loppuu 10.10. Keräsin roposeni kokoon ja tilasin rungon. Ei varmaan yllätä ketään ylläolevaa lukenutta että ennakkotilausalennus on edelleen päällä. No, tää oli nyt sillä tavalla uhriton rikos että toisaalta ne painosti mut vetämään liipasimesta, jolloin pohtiminen loppui ja sain yhden asian osalta mielenrauhan. Toisaalta taas jännittää millon oikeasti mun runko tulee, koska yhteenkään annettuun päivämäärään ei voi luottaa. Onneksi ei ole kiire, mutta en kyllä haluaisi olla repimässä ovia Vaajakoskella kun seuraava EWS-kausi starttaa.
Vittuilua
Mun varmaan pitää jossain vaiheessa kirjoitella miksi mä edes tilasin koko rungon, kun tämän kirjoittaminen alkoi harmittaa ja pitää varmaan luoda positiivisia fiiliksiä samanlaisella tekstimäärällä sitten. Tämän postauksen kuitenkin lopetan kevyemmin haukkumalla Polen markkinointia ja yhtä mainoslausetta erityisesti: Are you machined?. Mitä helvettiä tää tarkoittaa? Rungot koneistetaan joo, mutta onko tässä joku muu viittaus johonkin jota mä en ymmärrä? Onko siis informaatioarvo sama suomeksi jos kyseltäis “Ootko koneistettu?” Olisin niin mielelläni väärässä ja tossa olisi joku nokkeluus takana. Varmaan turha toivo. No ei muuta ku ite hommiin. Hei Pole, jos luette tätä niin voin keksiä teille useammankin paremman mainoslauseen. Oma prosessi alkaa niin että otetaan joku sana, sitten vaihdetaan siitä yksi kirjain ja katotaan tuliko hyvä ja nokkela. Tuli hyvä! Tässä teille: Rise of the machined. #riseofthemachined. Viittaa siis koneiden nousuun, rise of the machines, mutta toisaalta niiden teidän koneistettujen runkojen nousuun. Nyt kun tää on rautalangasta väännetty (vai alumiinista koneistettu HEH) niin saatte käyttää!