Keulatopic

No suoraan sanottuna en tiedä, mutta kai tässä on kokeilunhalua ja oishan se coili kai aavistuksen huoltovapaampi tai näin oon itelleni uskotellut. Mutta eniten kiinnostais ne kokemukset siitä että miten se coili käyttätyy verrattuna ilmajouseen

Ei kai se sen huoltovapaampi ole? Omista rokkarikokemuksista sanoisin et alajalkahuollon suositusaikaväli 50 h tuntuu ihan hyvältä arvioilta, välillä on vähän enemmänkin kuravelliä sisällä. Eihän keulan ilmajoustakaan pahemmin huolleta, rasvat välillä vaihtoon ja joskus uudet O-renkaat.

Muttei ole kyllä mitään itse konversiota vastaan, joskus pohdin pelkästä kokeilun ilosta mutten silloinkaan kovin tosissani lopulta.

jep, samat alajalat ja vaimennus ne on coilissakin. En siis oo mitenkään coilfork vastanen. Erittäin lämpimiä muistojja esimerkiksi jäykkäperässä olleesta läski x-fusionista. Ja edelleen haluaisin jonku 26 -dh pyörän fox 40 vanilla jne.

Ykköspyörässä ei kyllä huvittais vaihtaa ilmajousen säädettävyyttä ja tuntumaa! Varmaan pahin homma ois just se säädettävyyden hävittäminen. heheh. Nojoo, jos haluaa coilin kanssa pelailla niin kannattaahan se koittaa, mutta ei se ehkä niin superior-hommaa ole ku ne coilimainokset väittää

No juu, ehkä mä joskus hölmöilen ja kokeilen jos sattuu joskus olemaan sen verran rikas olo että raaskii laittaa tommosen konversiokitin, sillähän se selviää sit. Ja paino sanalla hölmöily koska ei tuon ilmakeulankaan kanssa oo ihan hirvessti jaksanu säätää, paineet vaan sinnepäin ja sit ronklaa noita muita namiskoja ihan fiilispohjalta ja välillä vähän huoltaa

Tavallaan coilissa kyl vähän houkuttais just se et sen kaa ois sit vaan pakko antaa olla.


Osaako joku jeesaa? Rockshox piken sain käsiin, rupesin tuota vihreetä vääntelemään ja testaamaan. Aluks vipu meni kiinni ja auki ok, mutta nyt se meni jäykäks, naama irveessä väänsin ja nyt se toi punanen osa pyörii sen mukana, onko normaalia, ja aivan saatanan jäykkä edelleen. Ei tunnu sellasia kliksahduksia auki/kiinni asennoissa

Edit:
Noniin tästä postauksesta saattaa tulla henk koht oppimisen blogi, mutta löysinpäs service manuaalin ja sieltä löystämällä yhtä hylsyavaimella sain säätimen toimimaan. Seuraavaksi selvittelyyn miksei säätimellä tunnu olevan vaikutusta pumpun toimintaan.

Olen ajellut mun Mezzer Prolla nyt sen veraan, että uskallan kertoa kokemuksia, kun niitä tuolla projektilangassa toivottiin.

Vertailukohtana on edellisessä pyörässä ollut Fox 36 FIT4 RC2.

Mun tuntuma on, että Manitouta pystyn pitämään pehmeempänä ilman että se tuntuu liian sukeltelevalta. Pienissä ja keskikokosissa kivissä ja juurissa keula likkuu enemmän ja hakkaa vähemmän, mutta isommissa osumissa tuntuu kuitenkin riittävän vastusta. En tiiä johtuuko tosta hydraulisesta pohjauksenhallintajärjestelmästä ( eli Hydraulic Bottom-out control), joka lisää iskunvaimennukseen jäykkyyttä viimesten kolmen sentin aikana, mutta kertaakaan ei oo vielä tuntunut siltä, ettei keula olis tilanteen tasalla, vaikkei itte aina ookaan.

En oo vielä malttanut ryhtyä järjestelmällisesti säätämään, lähinnä hilannut ilmanpaineita sopivampaan suntaan. Mulle oli yllätys miten pienillä paineilla tätä voi ajaa. Painan noin 115 kiloa, ja Foxilla paineet oli jossain 115 psi:n tienoilla, kun maksimit on 120. Manitoussa suositus oli 91 psi ilmajousen pääosastossa, ja oon pudottanut sen 85:n. Isoillekin ihmisille on siis oikeesti mahiksia säätää molempiin suuntiin, ilman että rajat tulee vastaan. En tiedä tuleeko sitten vastaavasti kärpässarjalaisille ongelmia, mutta toi 6 psi:n muutos vaikutti tosi paljon, joten säätövaraa riittää varmaan alaskin päin.

Bonusta tulee lisäksi siitä, ettei alajalkojen irrotus vaadi keulan hakkaamista vasaralla. Siellä pohjissa on tiivisterenkailla varustetut mutterit, jotka väännetään auki, ja öljy alkaa virrata. Laiskoille on lisäks ilma-/öljynipat, joista voi ruikata vähän lisää voiteluöljyä sisään ilman että tartee irrottaa mitään.

Iskunvaimennuksen säätämisestä ei oo vielä hirveesti järjestelmällistä kokemusta, kun on vaan tehny mieli ajaa, mutta tässä joku päivä palaan siihenkin asiaan.

1 tykkäys