Keskiöt, narinat, rutinat, pressfit vs un-55

Mitä mieltä olette pressfit tyyppisistä keskiö ratkaisuista? Olen itse kammonnut niitä pitkään (en ole omistanut yhtään) nyt uutta pyörää selatessa tulee niitä vastaan. Vältänkö edelleen vai pitäiskö ottaa askel tuntemattomaan?

ehkä riippuu vähän siitä minkälaista fyrkkamäärää on pistämässä kiinni.

lähtökohtasesti pressfit on varmasti ihan ok ratkaisumalli, käytetäänhän sitä tosi paljon kaikessa muussa tekniikassa, mutta ongelmat tulee lähinnä pyöräteollisuuden yleisesti verrattain käppäsistä toleransseista. veikkaisin että hipommissa pyörissä saattais nää toletkin olla vähän paremmat, eikä sitten aiheuttais niin paljoa ongelmia myöhemmin, mutta vähän tuuri peliä kai. ärsyttävää sinällään että kotikonstein noita on aika vaikee ruveta troubleshoottaamaan, tarttis kaikenlaiset mittalaitteet että selviäis mihin suuntaan se on vinossa/ovaali.

tosiaan valmistajien ja standardien välillä on eroja ja jotkut on huonompia ku toiset. sen mitä noita on nähny/niistä lukenu niin esim cannondalen BB30/PF30 kärsii huomattavan paljon toleranssiongelmista johtuvasta keskiönarinasta

tää on sinällään aika mälsää koska paperilla pressfitillä olis paremmat ominaisuudet: sais jäykempää, yksinkertaisempaa ja suojatumpaa tehtyä. mutta kyl ite ainaki vielä menisin edelleen sillä kierteellisellä, vaikka sielläkin toleranssit on varmasti ihan yhtä paskat. siellä vaan taitaa olla paremmin ne kupit ottamassa kaikki väänteet vastaan.

Tämäpä juuri, muistan itse kun pf yleisty ja lähipiirissä oli muutama uusi pyörä jotka alkoivat välittömästi narisemaan. Nythän alkaa bsa taas yleistymään ja just sen takia mietityttää että jos se on vaihtoehtona niin kyllä mä sitä mielelläni pitäisin ostokriteerinä. Oon tosin todistanut tuossa tutun yt:tä joka nyt mennyt kolmatta vuotta kovalla ajolla ja tuntuu että keskiö on se viimeisin mikä siinä narisee.

joo näinpä. tuntuu aikalailla, että pyöräteollisuus on ite itelleen pilannu noi pressfit standardit, jengi ei enää usko niihin koska niitä on tehty niin paljon paskoilla toleilla ja aiheutettu paljon mielipahaa narisevien keskiöiden muodossa. nyt sitten pitää ottaa askel takapakkia kierteelliseen kun asiakkaat ei luota eikä niitä halpatuotannon ongelmiakaan haluta korjata. mutta kuten sanottu, se on ihan tuurista kiinni näissä, parhaimmillaan tosi hyviä, kuten vaikka se tuttus YT. tbh ottaisin ihan mielelläni ittekkin hyvän pressfitin, mutten rupee heittää kolikkoa sen takia.

maantiepuolelta oon jotain testilukemia nähny ja siellä näkyy se tuotannon tyyli aika suoraan jäljessä. muistelisin että esim Look, jolla on ymmärtääkseni tuotanto omassa (vrt. alihankintana) tehtaassa on keskimäärin tosi hyvät tolet niitten runkojen pf laakeripesissä. – ja toine puoli tätä laatukeskustelua tulee sit tietty sieltä ite laakeritehtailijoiden puolelta, ja siellä se varmasti näkyy ihan 6/0 eroilla kun vertaa jotain laatulakerivalmistajia vs random paskaa

edit.tajusin just että ollaan kyllä ihan väärässä langassa, mutta meni jo.

Ei hätää, meillä on moderni atk jolla voi perustaa topikkeja sitä mukaa kun löytyy kiinnostavia jutunaiheita :sun_with_face:

oho! kaikenlaisia taikoja tällä alustalla voikin tehdä

Pressfit keskiön asennuksessa käytettävä asennustahnaa? ja mitä?

Eiköhän tässä ihan perus vassusta puhuta.

Vassulla vaan. Sit on kaikenlaisia pressfit erikoistahnoja ainaki parkilla jos tuntuu tarpeelliselta.