Jarru -topikki

Elikkäs jarruista kaikkea.

Onks ZEEn kaikki kahvat (oikeanpuolen) spec-b ja jos ei niin mistä tunnistan onko? Ois halvalla tarjolla käytettynä ja mul ois saintin vaihtaja b kiinnityksellä ni sais vihdoin käyttöön.

Muistan ainekin jonkuu sanoneen että ZEEn kahva toimii XT:n (8000) satulan kans.


Tuolla autetaan tunnistamaan nuo. Siitä en tiedä onko kaikki kahvat spec kiinnityksillä. Niihin on olemassa niitä adaptereita millä saa vaihtajat kiinni ilman että jarrussa on kiinnikettä.

1 tykkäys

Joo. Joskus noita kiinnikkeitä katellukkin mutta hinnat just jotain 15€ alkaen ja nyt sais kahvan samaan hintaan ni ni. :smiley:


Mulla on tommonen kcnc adapteri ylimääräisenä jos kiinnostaa ostaa :wink:

Todellakin! yv.av.pm.msg.

br-m520 ja 501 kahvat uus lemppari <3

Video allekirjoittaneelta.

1 tykkäys

Kaveri tartti uusia jarruja ni möin sille mun XT m8000 ja tilasin tilalle Saintit. onhan ne hyvät. mutta en tiiä onko NIIN paljo paremmat mitä hinta antaa odottaa :slight_smile: Ja siis tarkotus ei oo haukkua Saint jarruttimia vaan kehua m8000! Mutta tutut paikat ja uudet paikat heti menny kivemmin läpi uusilla jarruilla. plaseboa? ehkäpä. mutta mikäs siinä jos toimii.

t. kriitikko 85

Mitäs mieltä metallic vastaan organic jarrupalat? Oon ite käyttänyt aina vain organicceja. Siis ilmeisesti metalli kestää pidempään, kestää paremmin kuumentumista ja vinkuu enemmän, mut mites se teho ja märkäpito? Jotkut sanoo että metalli on yksiselitteisesti tehokkaampi, toiset että metalli on tehokkaampi kovaa painettaessa ja että tatsi on vähän huonompi ku organic, ja vielä jotkut et metalli on siis tehottomampi??? Mikä onkaan totuus? Ja onks se märällä parempi? Jos haluun lisää jarrutehoa niin voinko saada sitä metallipaloilla vs kool stop organic?

metallisessa absoluuttisesti parempi märkäpito, kestävyys ja lopullinen voima. Jos tuntuu että on alimittaset jarrut ja sateella menee tehot, kannattaa kyllä vaihtaa metallisiin ja sisäänajaa ne kunnolla, muutenkin kuin mäessä laahaamalla.

Orgaanisissa kuivalla parempi alkupito ja helpommin kontrolloitava voima.

Metalliset purasee enempi sitte ku purasee ja jarruteho on aina varma, oli mikä paikka vaan.

Metalliset voi myös tosin olla ongelmalliset, jos on paljo joustoo, hyvät kumit, isot jarrut, kevyehkö kuski ja kohtalaisen vähän vertikaalisia ajometrejä. Jarrut ei kerkee koskaan lämmitä tarpeeksi ja sitten ne jarrut jää aina vähän sellaseksi 8/10 tuntoseksi. Tätä koin turussa saint jarruilla ja nukeproof megalla.

Mun mielestä metallisilla on selkeempi ja mukavampi ajaa noin yleisesti. Metalliset käytössä kaikissa jarruissani. Paitsi bmx-pyörässä on mustat koolstopit, että voi laahata alamäessä :innocent::innocent:

Metalliset voi paistaa kosanilla sit kun ne on imeny oljyä sisäänsä ja välillä ihan muuten vaan. Orgaaniset kun syö öljyä niin ne on entiset, paistamalla muuttuvat haperoksi.

1 tykkäys

Siellä on menty baby oililla ja tulokset: toimin

Mietin tässä XT.n vaihtamista Saintiin tai Zee jarruihin. Onko järkeä? Zeet kai aika samat kuin Saintit ilman hifistely kilkkeitä ja satasen halvemmat.
Muitakin vaihtoehtoja toki harkinnut.

Muista myös br-mt520, teho sama kun Zee ja Saint mutta hinta mukavampi.

1 tykkäys

Mulla on noi nelimäntäset XT:t, mitkä on jossain Zeen ja Saintin välissä kilkkeiden määrässä ja ne on ainakin ollu hyvät. Tosin vaihdoin Deoreista, niin hyppäys oli aika iso.

Mitkä olis hyvät, luotettavat ja tasalaatuiset jarrut vuonna 2020?
Viime aikoina kokeiltu:

  • Shimano XT M8000, bite point elää, muuten ihan hyvä.
  • Magura MT5, bite point tosi syvällä ennenkuin ottaa kiinni. Tai siis, sen sai säädettyä ottamaan kiinni aika ylhäältä, mutta sitten joka painalluksella meni syvemmälle ja syvemmälle, kunnes bite point asettui noin kahvan liikkeen puoliväliin tai ehkä vähän yli. Siitä ei enää liikkunut suuntaan eikä toiseen, mutta kahva painui kuitenkin aivan liian syvälle omaan makuun.
  • Shimano Zee M640, bite point elää, katso Shimano XT.

Testattavien listalla:

  • Shimano XT BL-M8100 kahvat
  • Hopet, jos uusissakin Shimanoissa bite point elää

Tää kyl kiinnostais itteeki. Jarrut olis vaihtolistalla :thinking:


Mites @nimimerkkivirallinen ootko kerennyt saada jo tuntumaa noihin putolinellä täytettyihin shimanoihin? Tossa olis yksi letkunvaihtohomma tulossa kohtsillään ja pohdin että olisko testannut tätä temppua samalla :thinking:

Itse asiassa en oo Orangella ihan hirveästi ton operaation jälkeen ajanut, oisinko kerran tai kaks käynyt. Nyt on ollut enemmän isolle pyörälle ajokiinnostusta enkä oo Propainiin tehnyt vielä samaa operaatiota. Mutta kyllä jarrut selkeästi paremmalta tuntui, se isoin vaihtelu katosi ainakin. Pitää nyt vaan ajaa vielä lisää että osaa sanoa onko bite pointin vaeltelu nyt absoluuttisen kadonnut vai vaan vähetynyt huomattavasti. Voisi itse asiassa huomenna lähteä analyysiajolle.

Luotan omiin pyörämekaanikkotaitoihini sen verran, että olen aika varma, ettei alunperinkään kyseessä olisi ollut huonosti ilmatut jarrut. Putolinea lisätessä ei tullut myöskään ilmakuplia, joten sekin puoltaa sitä, että ilmaa ei olisi systeemissä ollut. Vaihdoin öljyt siis siten, että annoin vaan vanhojen öljyjen olla sisällä ja truuttasin ruiskulla uutta ainetta satulan päästä tilalle.

PÄIVITYSTÄ 2.8.2020:
Joo elikkäs ei tää ollut lopullinen ratkaisu, joksikin aikaa tuntuma parani, mutta nyt muutaman kuukauden jälkeen totean että edelleen se bite point siirtyilee, eli hetkellinen korjaus vaan. Olisikohan silloin ilmailuvaiheessa saanut saman tuloksen, kun olisi vaan laittanut kokonaan uudet Shimanon öljyt, en tiedä. No ei ollut onneksi kallis öljy, postituksineen about samaa luokkaa kuin shimanon mineraaliöljy.

2 tykkäystä

Löytyykö lankulta kokemusasiantuntijoita uudemmista ramin jarruista?

Topikki käsittelee tähän mennessä lähinnä pelkkiä shimanon tuotteita. Harkinnassa jarrupäivitys tulevalle kesälle ja shimanoa tekis kyllä mieli mutta vähän on kiven alla. Tykkään shimanon napakkuudesta ja helposta ilmauksesta eikä bite pointinkaan eläminen ollu ongelma ennen ku luin siitä netissä :face_with_hand_over_mouth: En kyllä oikein ymmärrä edes koko ongelmaa, jotku sanoo että vaeltaa ylös ja toiset että alas ja putolinekaan ei auta… Tää ja tuo huono saatavuus on ajanut miettimään muitaki vaihtoehtoja

Tuntuu että Rami on vetäny Shimanoa pitempää kortta tuoreimmissa vertailuissa mihin oon törmänny. Pyörästä löytyy nyt ehkä pari kolme vuotta vanhat guide R:t, joista en voi sanoa erityisesti tykkääväni mutta ne onki vissiin sitä vanhaa paskaa sukupolvea. G2 RSC ja Code R ois about sopivaa hintaluokkaa, mitä eroa noissa nyt sitte on? Free stroke adjustment vissiin ainaki puuttuu noista codeista, RSC:ssä tietty ois mutta menee vähän kalliiksi. Tietääkö joku onko nuo nyt hyviä jarruja? Kertokaa!

Maguratki kävi mielessä mutta ne kahvat näyttää joltain leluilta niin ei kiinnosta.