Vaihteet ja osasarjat

Onko hajua toimisko 10spd 42t pakka zeen kanssa jos käyttäis goatlinkkiä?

Semmosen tapauksen oon nähnyt että pienimmillä rattailla ketju jää väkisin liian löysäks…

Joo täähän se jännittelee. Täytynee katella josko sattuis mahis uuteen käytettyyn vaihtajaan.

Ei muuta ku omedetou vaan virvelitehtaalle.

The 12-speed XT drivetrain impressed us with its performance, most notably the shifting under power that matches XTR’s abilities. Shimano’s new Hyperglide+ chain and cassette design makes it possible to get away with shifting whenever you want, even in the middle of a steep climb.

Täytyy olla kyllä tosi smoothia vaihtamista kun ihan hyperglide ilman plussaa on ollut jo niin toimiva. Mutta kyllähän valmistajalta tämmöset kuvaajat saa epäilemään omaa kokemista.

kyllä virvelitehtaaseen voi luottaa! :hail:

Mikäs 10s vaihtaja on valintani ku haluan klutsin ja isomman ku 36t rattaan taakse? Ja mielellään vielä edukas siiiis.

Edit. Ja pitäis toimia saintin vipusella.

Mulla on deore M6000, 11-46 takapakka ja saintin kymppivipu, toimii.

Deoresta on uudempikin versio, muttei siitä ole kokemuksia.
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-rd-m4120-10-11-speed-rear-derailleur-960100

Hauskaa kun tossa Deoren M4120-vaihtajassa lukee otsikossa 10/11 speed. Aiemminhan shimano ei ole ilmoittanut, että 11- ja 10-vaihteiset maasto-osat toimisivat ristiin. Itse joskus käytin 11-vaihteista slx-vaihtajaa (M7000) saintkn kymppivivun ja -pakan kanssa ja sekin toimi

1 tykkäys

Jokos jengillä alkaa olla kestotestiä Sunracen tai Microshiftin kamoista? Alkais olla aika uusia voimansiirron, ja kiinnostais löytää se bang-for-the-buck setti. Nykyisin voimaa välittää 1x10 XT setti. Pakassa E13 extender 42t ratas.
Uusi setti sais olla 1x11 mieluummin kuin 12. Varmaan joku 46t pakka riittäis. Samalla pitäis hommata 165mm kammet nykyisten, jokaiseen kiveen kolisevien 175 millisten tilalle.
XT/SLX on olleet perusvarmoja, ja edelleen ne houkuttaa, mutta miksei sitä kävis välillä vieraissakin.
Kertokaas mitä romuja kannattaa katella sillä silmällä, ja mitä pitää varoa.

No miå nyt päädyin seuraavalaiseen ku ei sattun oikee mitää hyviå diilejä ja paljo kamaa loppunu kaupoista, ni ostin vaan Sunrace 11-36 pakan. Ehkä seueaavalla päivityskerralla hommaa vaiks 42. Eteen kun tuli nyt taas 30t entisen 28 sijaan. Huohhelis :smiley:

1 tykkäys

Toi Microshiftin 9-vaihteinen kiinnostas, mut haluun ehkä pitää sellasen mihin löytys varaosia jotenkin järkevästi tarvittaessa.

Guugletellu lisää näitä vaihdekamoja, ja alkoi houkutella vaihtoehto:

  • Microshift 11-48 kymppipakka
  • goatlink
  • vanhat 10spd XT vaihtaja ja vipu
  • uudet kammet
    Kierrätys ja mahd vähäinen raaka-aineiden käyttö kiinnostaa, joten tällä skenaariolla selviäis aika kevyellä ostoskorilla.
    Kai noi Shimanon romut käy yksiin Microshiftin pakan kanssa?
1 tykkäys

Mulla on nyt ollu pari viikkoo takana Sunracen 11spd 11-50 pakka.
Alustavasti ihan jees, ja kotimaastossa tulee käytettyä ihan koko välitysskaalaa. Vaihtaa ääripäissä ehkä vähän hitaammin mitä XT 11-42 pakalla, mutta toi nyt saattaa johtua jo ihan pelkästään siitä, että vaihtajan joutuu säätämään kauemmas 50T kanssa. Shimanon vaihtajaa ei virallisesti ole tarkoitettu noin isolle leivälle, mut ihan hyvin riitti omassa pyörässä b-tensionin säätövara.

1 tykkäys

Mulla on jonkin asteinen ongelma johon en järkevää ratkaisua tiedä. Oon ostamassa käytettyä pyörää jossa Gx eagle kamat kiinni ja hieman lopuillaan oleva pakka/ketju. Omassa myynnissä olevassa jäykkäperässä on 12spd slx/xt voimansiirto ihan hyvässä kunnossa.

En välttämättä haluaisi pitää uudessa pyörässä olevia srameja, mutta jos vaihdan shimanot uuteen pyörääni, joudun hankkimaan siihen uuden keskiön eri standardien vuoksi, samoin myös XD-vaparin joutuisin vaihtamaan microsplineen. Kiekot on toisessa m1900 ja toisessa m1700, joten en näiden vapareita saa vaihdettua vain päittäin (ymmärtääkseni).

Onko joku järkevä vaihtoehto olemassa vai hankinko uuteen pyörään vain suosiolla uuden pakan ja ketjun ja totuttelen niihin?

Deore M5100 11sp pakalle ja vaihtajalle paritettuna XT triggerin kanssa iso suositus. Muutama lenkki takana ja on kyllä aika bliss. Isoin ratas takana siis 51t, pienin 11t. Ja nuo on halpoja, triggerikään ei oo paha.

1 tykkäys

En tiedä onko tämmöselle enää suurta tarvetta ihmisille mutta hyvä et on vaihtoehtoja.

Deoren 12 spd 6100 sarjalle iso peukku parin kuukauden jälkeen:

-Vaihtaa todella hyvin myös veto päällä vs. XT 11 spd
-Triggerin yhteen napsuun tottui nopeasti
-En tiedä onko vanhuus tullut mutta tuolle 51 piikkiselle on käyttöä

Käytännössä toimii paremmin kuin 11 spd XT (pl. vivun tuntuma) ja bonuksena on 12. pyörittelyvaihde. Eikä maksa juuri mitään.

1 tykkäys