Trials-hommat ja muu taitojen reenaus

Onko täällä jengi treenaillut trials tai street trials -juttuja? Itsellä nyt nelisen vuotta takana maastopyöräilyä ja tuntuu, että kehitys ollut tosi vaihtelevaa. Välillä tuntuu, että ajotaidot on menneetkin eteenpäin, mutta esim. viime kesänä taidettiin ottaa vaan takapakkia parin kaatumisen myötä ja nyt saa uudestaan hakea ajotuntumaa.

Ehkä se, mitä ei ole tullut oikein tehtyä missään vaiheessa on sellainen selkeämpi pyöränhallintataitojen opettelu ja se on ruvennut nyt tässä kevään mittaan kiinnostelemaan. Erityisesti tuonne trialsin puolelle menevät taidot ovat ehkä sellaisia jotka eivät ole yhtään itselle hallussa ja se näkyy esim. ongelmina teknisissä ylämäissä. Toisaalta olisi ihan vaan hauska opetella joitain juttuja ihan vaan perus neppailun takia, esim. backhopit, 180:t yms jutut.

Tällä hetkellä taidot rajoittuu jonkin sortin lyhyisiin trackstandeihin ja sellaiseen maailman surkeimpaan bunny hoppiin. Molemmat olis tässä nyt aluksi tavoitteena treenata sääliselle tasolle ja jatkaa sit muiden tekniikoiden parissa.

Ketjuun voinee siis pistää omia kokemuksia, yleistä fiilistelyä, hyviä tutoriaaleja (itseltä suositukset ainakin youtube-kanaville UselessTrials, Duncan Shaw ja tietty Ali Clarkson). Kaikki omat videomatskut yms suositeltavia myös, pitää itsekin katsoa josko kesän mittaan jaksais/kehtais kuvata sit omia yrityksiä.

1 tykkäys

Tätä ois kyllä hyvä treenata, koska oma ajaminen on hitaammissa vauhdeissa ihan hiton kömpelöä niin vois auttaa siihen. Oon joskus koittanu jotain tosi helppoa trials-rataa, mut eihän siitä tullu yhtään mitään, sama juttu kaikkien north shore -henkisten pätkien kanssa. Ehkä vois ottaa kesän urakaks näitten opettelun.

kikkailu kiinnostaa!

ainaki omalta osalta voin sanoa sen, että kikkailutreeni-into nous 100% kun viime vuonna sain dirttipyörän kasaan. kevyellä ja lyhyellä pyörällä bhop, 180 ja manuaalitreenit tuntuu niin paljon mielekkäämmältä ku isommalla raskaammalla maastopyörällä

1 tykkäys

Alotin tän homman nyt, ja nöyräks kyllä vetää. Ajelin erilaisia kahdeksikkoja ja alotin treenaamaan tota paikallaan hyppimistä ja sillä kääntämistä, hiton hankalaa kyllä mut tossakin ehti jo vähän mennä eteenpäin.

Omat lenkit on vajaan kolmen viikon ajalta suuntautunut melkein pelkästään parkkipaikoille.

Muutin tosiaan uuteen kaupunkiin, eikä hetkeen oikein ehtinyt mitään pyörähommia. Harmitti kuitenkin katsella maastopyörää eteisessä, mutta loskan seasta ajettavien polkujen etsiminen tuntui jotenkin hirveen vaivalloiselta ja aikaa vievältä. Sitten alkoi pelottaa että kun Laajis ja Sappee vihdoin aukeaa niin taas on kädet heti tuhannen paskana kun ajoa ei tule. Niin tämmösistä syistä aloitin tommosen nettivalmennuksen, jossa opettelen noita pyörän käsittelyn perustaitoja. Esim. manuaalia on nyt tullu treenattua aika paljon ja sen opetukset on jaettu aika moneen eri osioon. Jotkut “oppitunnit” menee aika helposti peräkkäin, kun taas itelle vaativampia on joutunut jankkaamaan jonkin aikaa.

Ei oo hirveen 666 rad meininki tuolla, mutta tavallaan tälleen kylmäksi kyynistuneenä on ihan kiva että joku jaksaa omia paskavideoita hehkuttaa silleen “Jee ilmassa kävi, kaikki lasketaan!” ja tsempata muutenkin. Toki motivaation lisäksi saa vinkkejä ja korjauksia. Tavalliseen valmennukseen verrattuna homma on tietenkin äärimmäisen hidasta, koska osaavan ihmisen seurassa teet 5 toistoa, saat palautteen, 5 toistoa, palautetta jne. Tuolla revit tankoa tunnin, katot ja leikkaat kännykällä kuvattua käppää toisen tunnin ja sitten palaute tulee yleensä vuorokauden sisään postauksesta.

Mä lähdin aika nollista liikkelle kaikissa, joku perus keuliminen nyt vähän onnistui. Se on parantunut tosi paljon, manuaalin perusteet alkaa olla hallussa ja mä alan oikeasti tajuta mitä bunnyhopissa pitäis tehdä. Olisinko oppinut nää ilmaisilta youtube-videoilta? Ehkä, mutta veikkaan etten olis mennyt samalla intensiteetillä testailemaan ja opettelemaan. Sinänsä tää ei ole mikään oikotie onneen, koska itse saa tehdä töitä kehityksen eteen. Joku sentään hitusen yksilöllisemmin kertoo mitä kannattasi tehdä ja joskus se vinkki jopa saattaa olla oikea. Mutta nyt menee ihan mielellään 30 minuutiksi vähän ulkoiluttamaan pyörää, kun ennen ei viittiny lähtee lenkille jos ei ollu kahta tuntia aikaa. En olis aiemmin uskonu että jaksaisin tämmöstä, mutta kun huomaa jotain kehitystä niin kyllä mä tonne tasangoille suuntaan ihan mielelläni treenailemaan odotellessani parkkien aukeamista. Tunnin jälkeen oon pyöräillyt, tuli vähän hiki ja hyvä mieli, joten näin vaan mennään. Eli itelle tää on tähän tilanteeseen ollu aivan helvetin hyvä sijoitus (19 dollaria/kk).

Tossa olis tommonen esimerkkivideo tämän päivän sessiosta, jossa pitäis mennä manuaali matalalta tai korkeelta. Eihän ne oikein jatku vielä hitaalla vauhdilla, mutta vielä viime viikolla ei meinannu koko eturengas nousta niin eiköhän tää tästä etene.

https://www.youtube.com/watch?v=pPbiwssfR9A

4 tykkäystä

Nättiä :+1:

Itsellä on ollut sama Ryan Leechin palvelu on-off-päällä parin vuoden ajan aina joitain ajanjaksoja. En ole kyllä valitettavasti kauhean paljoa ollut aktiivinen ton varsinaisen palautteen hakemisen kanssa enkä ole jaksanut pistää noita treenivideoita ylös muiden katseltavaksi paitsi ehkä pari kertaa. Mutta yleistä tasapainoa, trackstandia yms jne oon oppinut silti ja bunnyhopit opin tuota kautta myös (ei siinä etteikö niissä viel parantamisen varaa olis).

Ehkä nyt ton sun postauksen myötä inspiroidun siihenkin, että sais vähän järjestelmällisyyttä opiskeluun. Matskuahan tuolla saitilla on vaikka miten.

1 tykkäys

Totahan se just vaatis et jaksais vaan treenata vähän koko ajan. Kyllä munkin viime kesän treenit jäi lopulta aika minimiin, mut ehkä nyt kesällä sit uudestaan. Muista harrastuksista oppinu et välillä asioita pitää vaan jauhaa, ja kun työkseen opettaa erinäisiä juttuja niin tietää senkin kuinka paljon pienelläkin vinkillä voi välillä päästä eteenpäin.

Manuaaleja ja bunnyhoppeja oon koittanu opetella aina vähän muun rälläämisen ohessa ja eihän siitä mitään tule. Pitäis tosiaan ihan tavotteellisesti käydä treenaamassa noita ihan varta vasten

Ostin tommosen pole tomu tr polkupyörän kikkailuun ja reenailuun ja asetin samalla itelleni vähän tavotteita. Nöyrästi siis meinasin tän kesän aikana oppia:
-Manual, alkutekijöissä ollaan. Keulimaan oon pikkuhiljaa oppimassa isommalla pyörällä.
-Bunnyhop, en oikeastaan tienny ees että tääki pitää opetella ku täpärillä on jokseenki hanskassa mutta ihan eri juttu kyllä tälläsellä jäykällä pikkupyörällä.
-180, tätä oon nyt eniten harjotellu ja välillä meneeki ihan ok, enimmäkseen hakkaan vaan pyörää poikittain asfalttiin.
-fakie ja halfcab tai miten nyt vaan pois siitä fakiesta pysähtymättä. Vituttaa ku jokasen vähänkään onnistuneen 180:n jälkeen menee paniikkireaktiona jalka maahan vaikka kuinka kiroan itelleni.
-bunnyhop180, vähän testaillu, aika kuumottava.
-footjam, vaikeen tuntonen, välillä lipsuu varpaat kans aika ilkeästi tuon jäykän keulan ja renkaan väliin jos ei kunnolla laita painoa siihen jalalle.
-backhop, tätä on ihan hauska reenata. Tasspaino löytyy paremmin ku vetää reippaasti taakse ja hyppii sen mukaan.

Varmaan jotain unohtu mutta onpa tossaki tekemistä. Oon ehkä jonku viis kertaa nyt käyny parkkiskalla pelleilemässä ja huomaa kyllä että ku täpärillä on tottunu siihen että jousto ottaa pienet ja vähän isommatki hitit nii kovaa hommaa on ranteille ja välillä tuntuu tärräys ihan päässäki. Elikkä ländäämistä pitäny kans vähän miettiä ihan perus flätillä hyppelyssäki.

Tää nyt on tämmönen testi/motivaattori mikälie itelle että katellaan syssymmällä tai ei jos en opi mitään.

Oliko Fillaritorista sellanen raw? Oli kyl siisti.

Ei ku ihan uus muuramesta. Meinas mennä hommat vähän sekoilun puolelle nii kyttäilin vähän käytettyjä odotellessa. Bongasin tuon rawin just ku oli oma matkahuollossa. Nätti kyllä.

Sivusin toisessa langassa manualien opettelua seuraavan pyörän hankintaa miettiessä. Aina silloin tällöin oon koittanut saada keulaa nousemaan ilman kummempaa asiaan paneutumista tai tekniikkaa ja eihän siitä mitään tullut (polkien keulimaan jostain syystä tosin opin huonosta lähestymistavasta huolimatta).

Noh nyt kun tulee vietettyä paljon aikaa kotipihassa lasten kanssa ulkoillessa niin keksin alkaa ottamaan pyörää mukaan ja harjoitella kikkalua tasamaalla. Katselin youtubevideoita manualien opettelusta ja tuli vastaan lankuista rakennettu manual machine. Nikkarointiin ei löydy välineitä eikä intoa mutta eilen keksin suojasäällä upottaa takakiekon lumeen ja tampata tiiviisti ympäriltä (ks kuva jonka ankat tuli sopivasti photobombaamaan).

Toimi ihmeen hyvin, tasapainopiste löytyi ja nyt tänään aiempi vaikeus saada keula ilmaan on vaihtunut uudenlaiseksi ongelmaksi eli kippaan joka kerta tasapainopisteen yli kun koitan aloittaa manualin (jostain syystä en osaa/tajua jarruttaa manualin lopettamiseksi vaan intuitiivinen reaktio on hypätä takakautta pois kyydistä). Harjoitukset jatkukoon…

Vinkkejä/muita opeteltavia temppuja matalan taitotason piha-trials-treenailuihin?

3 tykkäystä

Itellä tällä hetkellä työn alla 180 varmemmaksi ja manuaalia pidemmäksi.

Fakiesta kääntyminen tuli opittua aika nopeasti kun jaksoi vaan hinkata viikon päivät edes vartin ajan seinästä poispäin nykimistä. Samanaikaisesti kun nykäs liikkeelle, niin koitti muistaa nojata pienesti taakse/“sisämutkan” puolelle ja aloittaa kampien pyöräytyksen, yksi kierros riittää koko hommaan mainiosti.

Upeaa

Kotipihassa neppailu jatkunut melkein päivittäisenä, tuon big bron muututtua vähän erilaiseen setuppiin oon temppuillut bfemaxilla jolla manualit ja keulimiset ja trackstandit sujuu jo ihan kohtuullisesti. Oon alkanut miettimään että voisi olla kiva omistaa joku ketterämpi pyörä ton tyyppiseen hommaan kun tuntuu että käyttöä saattaisi tulla jonkun verran. Läheltä kotia löytyy myös pieni pump track ja skeittipuisto joissa toi pitkä jäykkäperä ainakin mun ohjastamana tuntuu ihan liian isolta. Fillaritorissa näkyis olevan ajoittain parilla-kolmella sataa erilaisia esim nsbikesin dirttipyöriä saatavilla 26 tai 24 kiekoilla, onko tällaisen hommaamisessa jotain näkökohtia vai laitanko jonkun edullisen ja silmää miellyttävän vaan? Luulen että lopulta noin 90pros käytöstä olisi tuollaista kotipihassa temppuilua/taitojen opettelua

Edit: jos haluat omasta tämän tyyppisestä pyörästäsi rahaa vastaan eroon saa tarjota

Noi on oikein hyviä ja halpoja pyöriä tuon tyyppisiksi pyöriksi, ostaa pois vaan. Vähän kannattaa kattoo ettei ihan kaikki osat oo paskaksi ajettu, tulee äkkiä lisää hintaa jos menee keskiö kammet kiekot keula uusiks alkumetreillä.


Tämmönen kotiutui tänään torista 270 eurolla eli 2012 kona downside joka on maalattu tommosella sinisellä glittermaalilla ihan etevästi. Kauppoja tehdessä totesin satulatolpan olevan jumissa, neuvoteltiin tovi myyjän kanssa ja sovittiin kaupat alkuperäistä hintaa 30€ halvemmalla + sain kaupan päälle toisen kiekkosetin (nsbikes). Täytyy toivoa että irtoaa ilman suurempaa väkivaltaa. Keula vaikuttais toimivan ja voimansiirto, noi stokkijarrut sen sijaan on kyllä tosi huonot ja päätyy vaihtoon, heti kun koitin manualia ekaa kertaa heitin selälleni kun tovi tullut hyviä hydraulisia käytettyä. Rungon koko tuntuu passelilta ja onhan tuo tosi ketterän tuntuinen bfemaxiin verrattuna mitä tässä haettiinkin.

4 tykkäystä