Takajouskaritopic

Takaiskarit.

Kaikki vastaukset ja kysymykset. Paljo painetta, mikä on paras iskari, mites vaimennus, pitäiskö ostaa coili, mikähän jousi sitte.

Kyllä

Mitäs jouskarille? Päätin että jousto on löysää, iskari käy aika usein melko kesyilläkin pätkillä pohjassa ja varsinkin siirtymällä polkeminen on aika vaappumista. Siirtymävaappuminen ei sinänsä haittaa, eikä iskari pohjaa kovaa, mutta vähän tekisi mieli tukevampaa toimintaa. Asiaa hankaloittaa myös se, että Monarch Plus r -iskarissa ei ole laisinkaan muuta kuin reboundin säädöt.

Vaihtoehtoinahan olisi vaihtaa iskarin tune tai vaihtaa iskari. Myöskin niitä bottomless-kuminauhoja (tai teipata itse) voisi kokeilla.

Toisaalta kiinnostaisi hommata joku iskari, missä voisi lennosta säätää high ja low speed compressionia, josko sillä saisi ajon tuntumaan paremmalta. Rockshoxilla taas ei taida tuollaisia iskareita olla kuin vivid air ja siinäkin olisi sitten vain low speed -säätö. Ja hieman mietityttää iskarin soveltuvuus all mountain -ajoon kun en nyt aivan pelkkää alamäkeä tuolla pyörälläni aja. Rockshoxiin olen jo keuloissa tykästynyt huollon takia, joten kyseisen firman valikoiman tarkastin ensin. Ainakin Foxin float x2 tarjoaisi säädettävyyttä, mutta Foxin huollon olen ymmärtänyt olevan vähän konstikkaampi homma, joskaan ei mahdoton. Onhan sit kans muitakin firmoja tietty, esim Bos Kirk on kiinnostusta herättänyt.

Tällästä pohdintaa näin palkallisella työajalla.

Mikä pyörä sulla on ja mikä tune iskarissa nyt on?

Tuohon Monarch plus r ei pysty laittamaan bottomlessrenkuloita, mutta tollaseen vaappumiseen ne kumpparit ja nappulat ei oikeastaan auta. Saattaa jopa pahentaa jossain linkuissa kun ilmatila pienenee ja jouston “keskivaihe” siirtyy syvemmälle joustoon. Vähä hankala selittää, mutta käytännössä voi tarkoittaa sitä, että jouston alkuherkkyys ulottuu pidemmälle, myös jouston keskikohtaan ja sitte vasta lopuksi jousto alkaa ottaan “tukea”. Eli pyörä löllyy matalammalla, vaikka iskari ei pohjailiskaan.

Tää siis tapauskohtaista myös.

Jos kun jousto vaappuu ja pohailee samaan aikaan, kannattaa koittaa reilusti vaan kovempia paineita ennen ku alkaa vaihtaan tunea. Unohtaa kaikki sägisuositukset ja painesuositukset ja kokeilee vaan ns sokkona ja aika radikaalistikin.

Mä kikkailin saman homman kanssa koko toissa kesän ja viime talven. Monarch plus, mutta tuo mihin saa kuminauhoja. Low kompressio oli siinä. Kesällä silloin mulla oli usein täydet kuminauhat ja joku 150psi painetta. Myöhemmin hoksasin, että koko pyörä on huomattavasti parempi melkeen 200psi paineella ja vaan parilla kuminauhalla.

Kova vaimennus ja matala “sring rate” tai paine saa sen pyörän tuntumaan aina aika laiskalta, joten siks kannattaa pelata eka maksimiinsa ilmanpaineen kanssa.

Cane creekeissä on kans kaikki säädöt ja vähä edullisempia.

Pyörä on commencal meta ja iskarissa on jotain 220psi painetta. Paineet piti oikein tarkistaa, ja muistin että siellä olis ollut enemmän. Syytän rockshoxin iskaripmppua, joka sihauttaa painetta ulos kun pumpun irrottaa.

Ei toi iskari mun mielestä muuten herätä mitään suuria parannustoiveita, kunhan vaan sais himpun verran ryhdikkäämmäksi, ettei aina löllyisi ihan niin matalalla joustossa.

Noniin.

Nyt kun tiedän vielä sattumalta, että ajat aika aggressiivisesti, olet vahva ja painat mua paljo enempi. Iskarin vaihto saattaa olla kivuttomin tai ehkä sillai mielenkiintoisin jos haluaa samalla opsikella ja ajatella miltä mikäkin säätö konkreettisesti tuntuu

Meta 4 ei oo mikään megaprogressiivinen. Jos tykkää että takajousto on aika napakka, isolla kuskilla, isonki “springraten” kanssa vaimennusta tarvitaan aika paljo. Varmaan jos ton monarchin tunais, niin medium tai joku medium + tai semmonen kompressio. Siitähän ei voi olla oikeen varma kokeilematta. Mutta veikkaisin että tykkäät ennemmin liian jämystä kuin vapaasti liikkuvasta.

Sitten jos kun on säätönappuloita, niin jonkun tosi simppelisti katsotun pohjasäädön perusteella on aika kiva sitte vääntää enempi tai vähempi vaimennusta suuntaan jos toiseen. Jos tällainen kiinnostaa, niin helpompi sillä sitten ajella ja mietiskellä, että minkälaisena sen takajousituksen oikeasti haluaa olevan tai ei halua. On tosi opettavaista ja koko jousituksen säätöön liittyvät mustat aukot HÄVIÄVÄT

Arvostan todella paljon tota ihan parin viimevuoden nykymenoa halvemmissakin pyörissä. Noita rs deluxeja ja superdeluxeja, joka on usein jo runkovalmistajan toimesta vähä tarkemmin säädätetty. Samalla myös pidemmät metriset iskarit ja pikkusen paremmat linkut tekee tosta jousihommasta paljo stantardimaisempaa eli on vaan kiva pumpata ilmaa jouseen ja säätää reboundi ja tulee jo tosi hyvä.

1 tykkäys

Kiitokset vastauksesta. Mulla ei nyt sinänsä ole kauhea hätä ton kanssa, kun ei näin talvisaikaan tässä lumen ja jään kaupungissa muutenkaan tule ajettua yhtä kovaa kuin kesällä. Ja vaikuttaahan talvilämpötilatkin tuohon iskariin, kun säilytän pyörää huoneenlämmössä.

Ajattelin että joka tapauksessa voisi ehkä olla opettavaista perehtyä vähän noihin säätönappuloihin ja jousitusosien toimintaan, päivitti iskaria tai ei. Nykyinen tietämäykseni lienee lähinnä pintaraapaisua aiheesta. Sait kumminkin rohkaistua, ettei välttämättä ole aivan pöljä ajatus ostaa uutta iskaria.

Mistäs iskarin sisälle erilaisia shimmejä?

Laitoin testiksi single pivot -pyrääni vieterijousen ja huomasin että olisi kiva saada lsc-säätöä vieläkin enemmän kiinni vaikka nappula on jo maksimissa.

Tässä on myös ehkä kyse uteliaisuudesta, olisi kiva katsoa pystynkö kokeilemalla saamaan jotain positiivista muutosta aikaan. Ja siinä sivussa ehkä oppia uuttakin. Varsinkin kun erästäkin Starling-kuljettajaa jututtaneena single pivottiin sopii coili todella hienosti.

Voi olla että olenkin totaalisen hakoteillä lähestymistapani kanssa, mutta ei kysyvä tieltä eksy.

Se ois varmaan helpoin ku sais vaikka vividin oman HIGH tunen shimmistäkin ja yhdistelis siitä sittä niiden kanssa mitä on jo valmiina iskarissa. En osaa sanoa, millasia ja kuinka paljon shimmejä siinä vakio MID tunessa on, mutta tuskin sitä saa mitenkään käännettyä niin päin, että sais hidastettua vielä öljyliikettä. Varmaan jo yks sellanen isomman halkasijan prikka lisättynä sisäänpäinvaimennuksen pinon alkuun auttais ihan hyvin, ku sellasen sais käsiinsä

Irtoshimmien saatavuus tuntuu olevan vähä enempi noista motocrossikaupoista, mutta silloin tarvii aika spesifejä mittoja noihin prikkoihin. Silvan motorsport ainaki tuli mielee suomen jämsästä. Jotenkin pyörähommissa vaikuttaa hankalalta saada niitä helpolla. Joskus C-merkillä työskentelyn aikoina, ku oli mahdollisuus kaikkiin rokkarin varaosiin, ei niitä irtoshimmejä saanut sieltäkään. Pinkkoja vaan

hyvää hommaa!! ittekkin haluaisin koittaa vaihtaa stäkkiä ihan vähä. Mulla on lsc aina auki ja joskus vois laittaa vähä enempikin auki, mutta nappula nollassa. On vaan vielä mysteeri, että millasella pumppukärjellä tuo iskari ilmataan, niin en oo voinu avata. Ei oo varaiskaria ja jos kestääki vaikka muutaman päivän ja pitäis ajaa, niin iskee hirvee pyöräressi

Joo jotain tommosta mietin, jos vaan sais niitä shimmejä jostain. Googlea hieman käyttäneenä tuli vähän sama vaikutelma kuin mitä sanoit eli shimmejä ei ainakaan yksittäin saa mistään ja niitä shimmikasojakaan ei ihan joka kauppa tarjoa. Luultavasti kuten sanoit pitää koettaa etsiä Vividin oma shimmipinkka varaosana jostain sopivasta paikasta myynnistä.

Pitäs kunnolla päästä testailemaan säätämisiä niin hahmottuis paremmin et miten mikäkin muutos iskarin sisällä vaikuttaa ajoon. Harmi, että toi ei tunnu olevan niin usean perusharrastajan mielenkiinnonkohteena niin sitten ei tietty niitä yksittäisiä shimmejäkään ole tarjolla.

Kiva osuus on siinä, että mulla on se Orangen mukana tullut Foxikin tietty vielä olemassa ja käyttökunnossa. Joten iskareita pystyy kyllä purkamaan ja ihmettelemään vähän pidempäänkin ja silti pääsee ajamaan koko ajan :slight_smile: