Projekti: Kona Honzo ESD framesetistä

Niinhän siinä kävi että tuota ESD:n runkosettiä rupesi löytymään. Toimitusaika ensivuoden puolelle eli odottavan aika on pitkä, mutta kerkeääpä toisaalta speksata ja haalia palikoita vaikka ranskalaisen toimitusaikoihin erikoistuneen liikkeen kirjelmistä.

Runko ihan järkevässä hintahaarukassa (n.850e) ja kun varastossa keikkuu 29er kiekot ja keula, niin paletti on pääosin ihan hyvällä mallilla. Pienemmät osat kerkeää haalimaan ennen tammikuuta ihan rauhaksiin. Oiskohan tässä projektiketjun paikka?

  • No on! @Frank ja mahd muut kumppanit saavat vastauksensa ja tilaisuuden esittää mielipiteensä tässä rojektiketjussa.

2021-01-30T22:00:00Z

2 tykkäystä

Ei ole kyllä ollenkaan pahanhintainen pelkkä runko, kun kompliitin pyörän hinnat pyörivät 3000€ hujakoilla.

No siis juuri näin. En missään nimessä sano että tuo olisi mikään ilmainen. Mutta kun en halua sitä marsun keulaa enkä välttämättä laita shitmanon voimansiirtoakaan. Tai ehkä laitan. En minä tiiä.

Se on silti selvää, että valmiin pyörän kiekoista en tykännyt ja mulla on kaapissa hyvät DT-swissit vailla rääkkäämistä, niin tämä on niille just sopivaa tekemistä.

Muutenkin jotenkin ärsyttää se, miten jenkkimarkkinoilla tuntuu aina olevan framesettiä ja meillä myydään noita kompliitteja joista jokainen myy sitten kierrätysosia jossain ja siirtelee niitä johonkin muualle ja ääh.

Mutta siis niin, loppupeleissä valinnanvapaus ja vaihtoehtoiskustannus huomioiden ihan super.

Ja hei, pinkissä tehtiin juttua tästä. Varmaan tää on jo jossain täällä
ESD Pinkissä

2 tykkäystä

Kuten sanoin joskus jossain niin jos ei olis tota Hello Davee niin olis kyl Honzo ESD tulilinjalla.
Ainoo mikä tossa On-Onessa kaihertaa, on yleiskäyttöön vähän liian pitkä takahaarukka. Kyllähän se bikesparkissa ja tommosessa on just hyvä, mut ku välillä/usein tulee ajettua näitä lähipolkujakin, ni sais olla just napsun ketterämpi. Ja paperilla näyttäis siltä että Kona on. Krääh.

No aika paha! Saa nähä mimmonen mylly toi ESD on oikeasti kun sen saa läjään. Mun nykysessä honzossa oli HTA 67.5 kunnes asennutin slackerizerin. Parani. Saa nähdä paraneeko honzo tämmösenä lisää.

Just tota Hello Davea hetki takaperin kuolanneena tää tuntui vähän kun tähtien ja planeettojen uudelleensijoittautumiselta mulle edukkaalla tavalla.

Internet on nyt tienny kertoa että tää on liian painava, chainstayt on liian lyhyet ja satulakulmakin on liian jyrkkä et tällä ei vissiin pysty ollenkaan ajamaan. On kyllä ihan hiton siisti.

1 tykkäys

Näitä mä itsekin oon lukenut. Honzon luonteeseen vähän kun kuuluu se lyhyehkö perä, pystyhkö satulakulma taas kuuluu uuteen pyörään ja ylipaino on ylivoimaa :smile:

Osa tuosta kaikesta epäilystä voi olla ihan aiheellistakin. Mä itse ihmettelen että miten tää taipui edes Honzoksi. Ei oikein yhteneväisyyksiä siihen overgrown-dj -statukseen.

Mut ainaki saan hienon rungon seinälle jos internet on oikeassa.

Mä oon ymmärtäny et aika monet on tuunannut Honzonsa laittamalla siihen pidemmän keulan ja anglesetin, et sillon kuitenkin ollaan jo jonkun kahden asteen päässä tästä.

Mut tää on kyllä jotenkin tosi härskin olonen just hyvässä mielessä. Raju miettiä et tollasella etuosalla saa kuitenkin parhaimmillaan vähän alle sentin pidemmät chainstayt ku vaikka mun Surgessa, ja se on kuitenkin 26".

Ainakin itsellä se 2 asteen slackerizer kannatti. Kyl se alko kulkea eri tavalla. Puhuttuun suosioonsa nähden oon nähnyt yllättävän vähän muita honzoja ikinä, mutta tosi looginen päivityshän se on. Eikä ees kallis.

Veli hommas kesän alussa ekaksi maastopyöräkseen Honzon, ja on nyt sillä tyytyväisenä ajanu kaikkea bike parkeista retkeilyyn. Mut mietin kans et toi vois olla siihen hyvä päivitys jossain kohtaa.

Jos se ei tunnu kiikkerältä niin vakiokulmalla ehkä pykälän notkeampi ajettava. Mutta ihan vähän.

1 tykkäys

Awww.

*ttu jos mä odotan runkoa tammikuulle ja se kehtaa aamulla karata vierestä ennen kun herään. Lähtee sulattamoon koko mylly.

Päädyin jonkinlaisen itsetutkiskelun jälkeen siihen, että ESD:hen tulee Pike Ultimate (RC2). Vähän jäin ensin miettimään ton keken mittaa, mutta taidan lähtee röyhkeesti 150mm ruodolla. Toivottavasti ei lähde väpättämään ajossa.

Nyt on tehnyt myös mieli Rallinaaman puoli-nelson grippejä. Niitä saapi harmajana ja ne sopisi hienosti piken hoppeisiin deccaaleihin, niin se on varmaan silleen.

Maksimoidakseni harmautta löysin tämmöset ihmeelliset ruuviperkeleet. Nää maksimoi varmaan myös pidon sillon kun keula osoittaa alapeltoriin, tiällä meillä sanottaisiin “alamäkkeen”.

Jaan tähän linkin tuotteeseen ja kuven näkkee sieltä: https://www.bike24.com/p2321494.html?menu=1000,2,142

…pahin vit… oottelu on alkanut onneksi sulamaan alkuhuuman jälkeen ja tuntuu että voin ehkä saada yöni nukutuksi ennen ESD:n saapumista.

Kovaa pähkäilyä sramin ja shi(t)manon osasarjojen välillä käydään silti. Ois hauska repästä ja lyödä XT buildi, mutta SLX riittää ja toisaalta oisko se SRAM vähän tutumpi… ottaisin tästä kyllä vastaan mielipiteitä.

SLX riittää muuten, mutta mun mielestä kannattaa laitttaa XT vipu, sillä voi vaihtaa kaks napsua isommalle kerralla.

Kova runkovalinta. Löytyikö Pike luxemburgilaiselta? SLX on varmasti riittävä, miksei Deorekin, vaikka itse liputankin Kotkan puolesta.

1 tykkäys

Xt-vipu + slx-vaihtaja on erinomainen kombo, ei voi valittaa. Aiemmin oli täpärissä täys-xt, mutta takavaihtajan paskomisen jälkeen (oma moka, ajoin kiveen) tuli tilalle slx-vaihtaja enkä voi sanoa huomanneeni tietty minkään muuttuneen (ei ihme, ero taitaa olla erilainen maalipinta ja joku kytkimeen liittyvä juttu tjsp).

Joo, lähti tulemaan kun hauki rannasta kun osui kohdalle. Tarkoitus oli laittaa ihan toiseen pyörään mutta onnekseni en myynyt sen keulaa pois alta. Silleen mä ensin luulin tekeväni.

Et ole siis huomannut että slx olisi aerodynaamisesti ratkaisevasti heikompi? Taidan lähteä tällä xt-vaihtaja - slx rd kombolla jos shimppaan nyt kallistuu. Se vaatisi uuden vaparirungon noihin DT:n kiekkoihin…

Xt on kyllä ollu pirun hyvä eikä edes Rober saanu sitä rikki niin pakko suositella.
Riittää että vaihtaja on korvakkeessa jotenkin kiinni niin toimii.