MTB666 BIKE CHECK: All terrain META

Sain kasattua tällasen mistä oon paljo haaveillu! Vähä pienempi, jyrkempi kulmanen ja vähempi joustoa. Halusin myös että penkki jäis matalimmillaan polvitaipeen alle suunnilleen. Tuli onneksi just sellanen ku parhaillaan kuvittelin. Toivottavasti ei riko mitään ja ei tule telottua itseään!



-Commencal Meta tr v4.2 27, medium, 130mm joustoa
-Marzocchi BOMBER CR takaiskari. CC valt 550lb ja 600 jouset. Kompressio aika auki ja reboundi melko hitaalla.
-‘Vanha’ Lyrik vaihdettu 150mm Deponair ruodolla. 3 tokenia ja oiskohan 90 psi. reboundi aika hitaalla ja kompressio auki
-hope pro4 flow mk3 kiekot. Takana boostiadapterit. Ja oli kiva laittaa kiekkoa keskelle ja tasasempi veto pinnoihin. Boost ei ookkaan huuhaata
-Maxxis HRII ja DHF renkaat. Double downit ja 2.5wt. maxxterra ja maxxgrip. Takana oon pitäny nyt +2bar ja edessä 2bar
-Shimano Xt voimansiirto. 32 ratas, 11-46 pakka, 170mm kammet
-uudet Burgtec polkimet, joilla en oo vielä ajanu, kun alkoi taas satamaan ja olin pari päivää vähän lamaantunu
-Brand X tolppa 150mm. Meni just slämmättynä runkoon!!! kiitos. Alaosa ottaa tonne linkuston romuihin kiinni, mutta just meni. Hope Qr panta, jos tulee vaikka kisat tai jotain kovaa nousemista. Pitkä Racefacen liipasin.
-Sdg Circuit penkki. Haaveilen jostai lyhytnokkasesta penkistä!
-Saint jarrut. Tai no XT kahvat nykyään, ku tykkään että ne saa lähemmäs tankoa ja liike kevyempi ja erilainen. 180mm levyt ja noi perus shimanon metallipalat
-Burgtec 50mm stemmi ja Burgtec endurotanko, 30mm nousulla 780mm leveys ja samassa kulmassa keulan kanssa. Gripit on ODI sensus, joita suosittelen todella kovasti!! Renthalin pikaliima grippiliimalla kiinni.
-Ohjainlaakerit kaikista uusista jämäpaloista
-Lezynen pulloteline, kiitos siitä. Ja cotic bikes kuraläppä!!

550 jousi on kiinni ja lainassa… en tiedä saattaa kyllä jäädä ikulainaan. Onneks satuin olemaan just sillä viikolla töissä ku tuota kasasin. Puuttu muutamia pikkuosia ja jotain oli hajonnut vanhoista osista yllärinä, niin sain sitte ajoon ilman hirveetä pikkuosien tilailua.

8 tykkäystä

Hitokseen kivan näköinen pyörä! Pakko udella että onko siellä kuningskunnassa nyt semmoista aktiivista mtb yhteisöä kuin some antaa ymmärtää eli pitäiskö sinne muuttaa? :thinking:

Kunnom mylly :salutsmoker:

saa udella. kerron mielellään mitkä on mietteet

Tähän voisin vastata, että kyllä se on paljo mitä some näyttää.

On monenlaista ja tosi paljo kuskeja. Ja tyylejä ja erilaisia porukoita ajajien suhteen löytyy tosi paljo. Suomalaisen enduron painostava hiihtoliittotunnelma paistaa onneks poissaolollaan, vaikka kyllä täältä tosi paljo kilpailuhenkisiäkin enduroeinaireita löytyy. Tärkeimpänä kuitenkin, että ilmapiiri, ryhmästä riippumatta on kokoajan ollut tosi kannustava ja ainakin omalla kohdallani myös vastaanottava. Koko kansalle se on aika normaalia, että tuolla mettäs jotai ränniä ajellaan. Kukaan ei pyörähommia ihmettele. Rallikansaa!

Kaikenkaikkiaan moni asia on ollu niinku kuvittelinkin. Ehkä se mitä somessa ei hoksaa on, että tää on tosissaan pieni maa missä paljo jengiä. aika roskasta paikoin ja ifran, etenkään asumisen laatu ei oo niin upeeta ja leveetä ku Suomessa. Todella kämästä ja HOMEISTA pahimmillaan. Toinen juttu mitä on vaikea käsittää olematta paikalla on osa spoteista. Nyt vasta tajuaa monen videon juttuja, että kuin hyviä ja hulluja kuskeja osa on.

Mutta joo. Oma taso kasvaa nopeaa, inspiraatiota riittää ja mahdollisuuksia on paljo. Paljo toki aktiivisuutta vaatii, että löytää oikeat ihmiset itselle, mutta niinhän se on kaikkialla toisaalta. Helppo täällä on ihmisiin ollut tutustua kuitenkin.

Oma oleminen ollut pääosin tän 4kk vaan sheffieldissä ja täällä me asutaan. Hyvä tukikohta ajamiseen, paikallisia spotteja on paljon ja moneen lähtöön. Myös bmx-kulttuuri on iso ja hyppyrihommia on kans paljo. Nyt kun alkaa olemaan asetuttu, niin bikeparkkeja toivomuksissa alkaa ajamaan ympäri maan jne matkailla enempi paikallistenkin kanssa ja semmosia.

Mun henkilökohtaisesti paras päätös. Tiesin jotenkin tosi tarkkaan mitä halusin ja täällä oleminen on mulle jo lapsuuden ajatuksista tosi tärkeä juttu. Monta vuotta kesti, että pääsin, mutta kiva olla ja elää unelmaa. /habi/

ja pajari on täällä melkeen laillista jos kiinnostaa ja huumeita tuntuu ihmiset käyttävän paljo jos tykkää bilettää. Ja basslineä ja muuta segoilumusaa on kaikkialla

Ja britit on just niin britannialaisia ku voi kuvitella

3 tykkäystä

Ahh sheffield on kyllä ollut pitkään omalla bucketlistillä. Siistii et ihmiset toteuttaa unelmiaan!

Kiinnostavaa rapsaa! Pääsispä ajelemaan kans tonne :pray: :prayer_beads:

Kunahan omalta kantiltani pohdin seuraavaa…:smiley: Jousen jäykkyys herätti hämmennystä, sillä internetissä olen muutaman eri meta AM V4 -omistajian kanssa keskustellut vieteriasioista. Eräs 100 kg kuljettaja sanoi käyttävänsä 500 lbs -jousta vanhemman mallin meta am:ssa ja kuulemma oli passeli. Vaikka rungot samalta päällepäin näyttävätkin, niin kai niissä sit on sen verran eroja kuitenkin kun otetaan vuosimalli- ja joustomatkavaihdokset huomioon.

Yhtä kaikki, hyvän näköinen pyörä!

Noniin, puoli vuotta ollu kovasti ajossa.

ollut hyvä pyörä. Pääosin ajettu sellasta englannin äkkijyrkkää deehoota ja sitte hyppyreitä. yhet kisat ja muutama päivä parkkia. Kaikki menee! Mulla on aina hauska olo ku ajelen tällä. Pieni suuri pyörä! <3<3

jossain vaiheessa kesää sai viimein tuohon ton jäykemmän e-bike rokker-armin. alkuperäinen työnsi sivuttaisvoimien takia laakereita ulos ja piti hirveää narinaa. Muutenkin tuo perä on aika löysä sivuttaissuunnassa, niin isompi palikka oli ihan tervetullut.

pakan, ketjun ja vaihtajan uusin tuossa kans jossakin kohtaa kesää

Iskarisäädöt on vähä muuttunu. takana 500 jousi ja noin 30% sägi. Tuo perä ei tarvinukkaan niin pientä sägiä ja kireetä jousta ku luulin. Keulassa ollu 110-120psi ja samat kolme tokenia. Keulan reboundia oon oppinu alkaa pitään aika nopeena. Perää vaihtelen “nopeesta” melko hitaaseen, riippuu mitä ajan. Keulassa kompressio 5-10 naksua- Perässä yleensä auki.
Iskarissa alkais olemaan huoltoväli täynnä. Huollon yhteydessä ajattelin säädättää nopeaan reboundiin vähä lisää vaimennusta ja ehkä koko kompressioaluetta vähä enempi auki. Mutta nyt on kyllä niin kreisi rahatilanne, että ei ihan heti

Stemmiä oon vaihdellut 50mm,40mm ja 35mm välillä, mutta 40mm on palannut aina paikalleen ja ollu ns sweet spotis. Nyt ihan äsken suomessa rovaniemellä kavensin tangon 760milliin. Jarrukahvoista oon ylpeä. Saintin kahvarunko, xt vivulla.

tässä 35 stemmillä ja lyhennetyllä circuit penkillä. Tuo lyhennetty circuit on mun suosikkipenkki nyt, mutta kyseinen penkki alko olemaan jo ihan hirveessä kunnossa.

tässä heinäkuun lopulla, 50mm stemmillä (taas viikon kokeilu), uudella voimansiirrolla ja toisella satulalla. Sain tollasen Deva-penkin. Hyvä pikkupenkki. Satula ylämäkikorkeudella, jos oikeasti joutuu ajamaan. Qr+dropperi. :slight_smile:

Renkaina ollu nyt kuukauden magic maryt edessä ja takana. On ne vaan arvostelujen veroiset aina. pito on savage. Ehkä joku piikkikumi taakse sitte ku kurakelit alkaa. Dirty dan tai shorty tai semmonen!

Tässä polkupyörä tänään syyskuun 22 päivä, pohjoisen reissun jälkeen

5 tykkäystä

Tää on tosi siisti! MaMa molemmissa päissä ois kyllä härkänen kombo koitettavaksi. Mahtaako noi schwalben uudet seokset jo kestää pakkasta sen verran että niillä voisi ajaa hyvillä talvikeleillä?

Upeet kattavaa raportointia :call_me_hand:

Tää on kyllä megasiisti :fidget_spinner:

Ai vitsi tää hieno ja kattava bike checkki kyl tullut luettua läpi jo monta kertaa! Siistii nähä ja kuulla mietteitä aktiivisesta sweet spotin metsästyksestä ohjaamon ja jousituksen suhteen, parhaita pyöriä on mun mielestä ehkä ne mitkä on eniten ajajiensa näköisiä. Tajusin myös että ku oon miettiny näitä pyörän kokoon ja käyttötarkotukseen liittyviä kysymyksiä ni aloin vertailla tätä tohon omaan bansheehen. Kulmat ja joustot aika samanlaiset ja tsygän koko suhteessa kuskin kokoon varmaan myös samaa luokkaa. Oon ymmärtäny et sulla oli semmonen isompi Nukeprooffi tätä ennen? Kiinnostaisi Metakuskin mietteet siitä mikä sai lopulta vaihtaa isosta pitkästä enskatykistä pienempään?

Mietin vaan aika mutun kautta sillon ite ku pyörää hommasin et ku ajaminen on “pientä jyrkkää ja nopeesti ohi” ni pienemmällä sais jotenki enemmän irti siitä kaikesta ja jäis tilaa kikkailla enemmän, tää oli niinku aavistus. Ja siis en oo, kai, siitä feeliksestä joutunutkaan luopumaan! No viime aikoina oon jotain Geometron haastiksia lukenu ja muutenkin taas tota fitti ja käyttötarkoitus asiaa miettiny ja ollu keskustelujakin ni kiinnostaa nää näkökannat ja kokemukset valintojen takana! Mulla itelläni on tosi hauskaa aina ku VEDÄN mun pikkubansheella, mut sit jos pitää vaan ajaa, jotai enemmän polkemista tai pidempään kerrallaan polkuajoo nii tuntuu et vois olla tilaa enemmänki. Ja tää on niinku mulle ollu aito miinus tää perus polkuajon ahtaus. Mut sitte mitä enemmän tekemistä, menoo ja meininkii siinä ajamissa ni sitä hauskempaa on ja tuntuu että se huonolla tavalla pieni koko niinku katoo ja muuttuu eduksi ehkä jonkulaisen hauskan nopeen hallittavuuden muodossa. Mut en tiiä sit kuin paljon nää ajo-ominaisuudet liittyy just tohon kokoon vai mihin. Ajattelen että jos liittyy kokoon ni tää on hyvä uhraus kerta ajan enemmän tunkkaa&vedä tyyliin ku polkuu, mut jos vois saada molemmat niin… Oon välillä miettiny jos tulisi vastaan sama runko ku nyt on mutta isompana ni huvittais testaa.

Mutjooo hieno pyörä kyllä! Toivottavasti kaikkiin bike chekkeihin tulee puolivuotisraporttia jos on päivittyny tai tullu mietteitä näitä on kiva lukea :stuck_out_tongue:

^

En tosiaan oo sinänsä sitä mieltä, että yksi pyörä ylitse muuten tai muutenkaan en usko mihinkään absoluuttiseen “sopivaan” pyörään tai geometrioiden uskontoihin. Toiset toimii toisaalla ja toisilla paremmin ku toiset jne. Usein vaan pyöriä pitäis päästä kokeilemaan enempi

VARMAAN jos ois optimitilanne, niin mulla ois kaks pyörää. Toinen tällanen pieni ja lyhytjoustonen. Ja sitte toinen enempi täysverisempi pehmee alamäki/enduropyörä, joku vähä pidemmällä reachilla ja suuremmalla määrällä joustoa. Mutta kuten on tapahtunut, jos yks pitää valita niin tällä hetkellä se on ehdottomasti tällanen pienempi.

Vaihdoin tähän isommasta enduropyörästä, halusin joo enempi peliä ajoon.
Varmaan mulle ultimaattinen yhden pyörän kompromissi ois vastaava pieni, mutta 29" kiekoilla. ehkä!?

En aja lenkkiä tai muutakaan tasamaata oikeastaan ollenkaan. Alamäkkee, hyppyripaikkoja ja välillä joutuu ajamaan jotakin fireroadeja ylös. Setuppi ja asetukset on oikeastaan vaan siihen optimoitu.

taas hakenu paikkaansa pyörä

Viime postauksen jälkeen ollut seuraavia. Alunperin, sopivan ajotuntuman kanssa on ollut hankalaa käyttää keulasta joustoa kokonaan. Paineiden ollen noin reilu 110psi ja tokeneita kolme. Matalammilla paineilla tuntu aina että lähtee mihin sattuu. Joskus syksyllä otinkin yhden tokenin pois ja nostin paineet aina tiukasti 120psi. Tällä alko saada koko jouston käyttöön ja silti kohtalaisen jämäkän tuntuman. Samalla rupesin pitämään tankoa korkeammalla 35mm kannattimella, koska oon jotenki kompensoinu tota tangon korkeutta tuolla jouston korkealla pysymisellä. En ollu vieläkään ihan varma. Koko tän ajan olin miettiny, että varmana vaan pitäis olla lyhyempi jousto keulassa. Ei ollut huono noinkaan, mutta tuntu että vähän on joku kompromissi kokoajan.

tässä joskus marraskuun lopulla. Taitaa olla 450 jousi kiinni. Oli kunnon sadekausi tuossa

Tässä polkupyörä huollossa. Käytän nykyään tervaa melkeen kaikkiin kierteisiin, ei sotke kuran kanssa, eikä tarvi lukitetta.




Nyt 140mm keula ja ohjaamo niin korkeella kun saa. Nyt tuntuu että tuli just mitä on toivonut!! Ois pitäny lyhentää keula jo alkujaan. Pidempi ruoto ois mukava, mutta menee se nyt noinkin. Keulassa on alajalkojen puslat aika väljät, mutta lyhentäminen toi siihenkin vielä uutta eloa, ei täristä juuri enää nyt taas. Ainakaan hetkeen

keulassa 120psi ja 3 tokenia, takana 500 jousi. Takajoustokin tuntuu paljo toimivammalta lyhyellä keulalla. Paljo ennakoitavampi ny ja helpompi ajaa hyppyreitä ja mutkia. Keula ja perä tuntuu käyttävän saman voiman, joka on kiva tunne. Hauskaa kokeilua ja aina kyllä palkitsee, ku löytyy monen kokeilun jälkeen sellanen että nyt tuli hyvä. Megamärälle löytyy nykyään myös kuvan mukainen 450 jousi, sen kanssa keula 110psi paineeseen. Ääriasetuksena tykkään käyttää vaan ääritilanteissa. Hauska, mutta pohjaileva.

tässä 140mm pyörä kuvat


2 tykkäystä

tilanne:

Ainaki tanko on vaihtunu korkeempaan, iskari vaihtu ja kumeja on ollu. Dhf oli takana vähä aikaa maaliskuussa, sitte oli uudet magic maryt edessä ja takana ja nyt on magic mary ja aggressor dual ply. Dropperinki otin pois, mutta katotaan nyt että millon pitää laittaa takas. Klassinen, kaikki laakerit linkustossa klappaa ja keula narisee pahemmin kuin koskaan, mutta vielä jaksaa!!

Maaliskuussa kaaduin walesissa ja murtu vähä kyynerpää ja sitte tuli korona ja kaikkea. Oikeastaan aloin ajamaan tällä vasta taas toukokuussa ku tulin Helsinkiin. Ilmaiskari on ollu jotenki sairaan kiva. iskarilla oon pitänyt noin 25-20% sägiä. Ois kiva koittaa tohon vähä tokeneita, mutta ei oo tullu vielä vastaan sattumalta. Keulassa samaa noin 10% sägiä ja 120-125psi paineita. Ohjaamo on reilun sentin korkeammalla kun alkutalvesta.

Tanko on nykyisellään deanodisoitu nukeproof 38mm nousulla
Iskari on satasen Fox float dps. Santa cruz 5010 säädöillä

Kaikesta huolimatta tuntu taas kivalta pyörältä eilen. Varsinki ku oli uus lipakka takakumi!!

no tässä hienot kuvat:

1.7.2020:

maaliskuussa ihan romuna hehe:

5 tykkäystä

joesta nostetu näköne toi alempi :woozy_face:

hyvä rälläys byke

Tää on kyllä edelleen upee