MTB 666 BIKE VAN CHECK: TRANSIT(ONY)

Nonnih. meikä poika. korona. ja sillee.

Ostin siis tossa koronan korvilla auton. Ford Transit 2007 mk7. 288tk ajettuna. 2.2 tdi. pakettiauto ja pakettiautona säilyykin. Halusin siitä rakentaa ihan asumiskelposen vehkeen. Nyt tällä hetkellä 9.7.2020 tilanne, että vesikalusteet (pönttö ja hana) sekä keittoliesi vielä asentamatta.

Kaiken pohjana oli että pyörät pitää mahtua, eristää, lämmittää ja tuulettaa tarpeen mukaan sekä sähkö pitää tuottaa ite.

Paku on eristetty pohjalta 3cm saunasadulta jota myös löytyy auton seinien keskiosalta. Sinne mihin sitä sai helposti ja hyvin. Muuten eristeenä käytin ekovillaa. Joka vähän epäilyttää mutta aika näyttää miten toimii tässä. 9000h eristyksistä ja kaikesta youtuben korkeakoulunjälkeen en osaa vieläkään sanoa teinkö oikein vai väärin. Eikä kovin moni muukaan voi sanoa :smiley: eristeen alle peltiin laitoin “stp” vaimennusmattoa ettei resonois niin paljoa. eriste suljettiin kauttaaltaan sitten höyrysululla johon käytin ilmauplamuovia joka oli molemmin puolin folioitu. oliko hyvä vai, en tiiä.

auto ei ollut kovin ruostunut. Takapyörien kaarista paljastu pari maltillista reikää jotka hitsautun ammiäiällä.

sit oli aika puhkasta myös reikä autoon ja sekös jännitti. mut homma meni hyvin.

Reikä tuli tietnkin kattotuuletinta/luukkua varten. TÄSSÄ SITTEN PROJEKTIN AINOA NEUVO MUILLE: älä osta saatana fiamman kattotuuletinta. niin paljo murheita :smiley: paskaa muovia, paskat ruuvit, paskaa laatua, paskat sähköliittimet ja se vuotaa saatana. :smiley: mutta kyllähän sen sai nyt vihdoin pitämään :surat: HUH HUH

Sit hommat seiso tovin ku etin hitsaajaa… tässä oli hyvää aikaa suunnitella aurinkopaneeleita jne. sain hyvää konsultaatiota onneks myös. kiitos vaan. mut ku se oli tehty, ni pääs laittelee koolinkei ja eristelee.

Tässä välissä myös about tuli laitettua aurinkopaneeli kiinni ja porailtua sille reijät kattoon jne. paneeli on kiinni PELKÄLLÄ LIIMALLA! kyllä on maailma mennyt liimojen suhteen eteenpäin.

yksin ku tekee, ni hermoromahdushan se on lähellä…

Työkaveri tekikin mulle tollaset hyvät jöötit mihin saa keulasta kiinni. Vanteet sitten runkoon kiinni velcrolla.

mallailua heti ku lattia oli korossa, niin pääs mittailee sängyn korkeutta.

sängyn korkeus sitten määrittyi pyörien tilantarpeen mukaan. sen korokeudeksi tulikin 80cm. ja kun seisomakorkeus on nyt noin 170cm niin sängylle patjat ja koolingit miinustan jäi n. 70cm. Sängyn mitat on 155x170cm elikkä ite olen 174cm pitkä, niin kulmasta kulmaan nukutaan. no problem. sillon mitaksi tulee n. 220cm.

koolinkina rakenteissa käytin kertopuuta joka ei väänny ja on tukevaa ja edullista. osb-levvy myös valikoitui materiaaliksi hinnan perusteella. myös onhan se hyvän näköstä ja tässä hommassa muutenkin toimivaa!

lattiapinnaksi valikoitu muovimatto! rok.

no mut sithää melkee itsestää parin testireissun jälkee alko syntyy hommaa. tässä tilassa olaan siis nyt 9.7.2020 - olen siis hyväksynyt alusta asti, että tää ei koskaan ole valmis ja alati muuttuva ja kehittyvä entiteetti.

verhot valkkailin eurokankaan alesta ja kaverin firmasta sit ton ohjaamon välisen kankaan. kaveri suostu ompelee ne mun puolesta. kiitos.

takaoven saa auki sängystä jos on tarpeeks ohut käsi. miä en saa. mun täytyy askarrella siihen joku lisäpidennysvipunen.

takaikkunat peitin koska lämpövuoto on ikkunoissa massive! halusin kuitenkin jättä pienet kurkistus reijät jos vaikka yöllä alkaa kuulemaan ääniä, niin voi vähä yrittää katella ulos. jos pakussa ei ole valot sisällä päällä ja ulkona on kirkasta,niin noista ei näe kyllä kovinkaan hyvin sisään.

laatikkohommat elää sen mukaan, ku saan käyttökokemusta jne.

ohjaamon ja olotilan väliin halusin laittaa helpon näkösuojan. lämpöä eristämässä mulla on muotoonleikatut foliot ohjaamonikkunoihin. siitä samasta ilmakuplafoliosta mitä on höyrysulkuna muuallakin. mut se myös paljastaa, että joku on täällä lämpöä karussa. ja jos käytän tota väliverhoa, niin en paljastu ainekaan niin helposti. ninja.

taidetta löyty turusta kirpparilta. yrittän mahollisimman paljo kyllä kierrättää kamaa, mutta aika huonoin tuloksin. joitain vanereita ja ruuvveja pysty käyttämään uusiksi, mitä purki alunperin autosta pois ja sit vuokranantajalta saannu vähä paneeleita ja saunasadut ostin häneltä.

kellari on vielä elävä varsinkin siis säilytysasioiden suhteen. tavarat etsii paikkaa. mutta pyörät tulee varmaan olemaankin noin. ne on yllättävänkin helpot ottaa ja laittaa takasin!

aurinkopaneeli ja muut sähköt kytkettiin yhdessä kaverin kanssa. valoja löytyy kellarista ledinauhana (jotka tuli auton mukana) ja sitten ledivalot olotilasta, sen lisäksi sähköä käyttää tuuletin ja jääkaappi. sitten myös puhelimen jne lataukset. ostin aidon siniaaltokonvertterin jotta voin hienompiakin laitteitta tykitellä. jos haluis jotain megavoimaa, ni sitten ostaisin jonkuu portaallisen.

tarrroja: on

aurinkopaneelisetti on muutes sitten 290w paneeli+victronin mppt laturi 20A, 200ah AGM akku, victronin 500w aitosiniaaltoinvertteri ja tässä kun tykitelly ja testaillu ni tuntuis toistaseksi todella riittäviltä. tulvaisuudessa voi sitten kytkeä vielä vaikka auton lataukseen jos tarvis.

varmasti paljo jäi sanomatta. puuuh. niin paljo kyllä ollu tässä että huh heijjaa. välillä vituttan. välillä itkettän. välillä nauran. välillä huutan riemusta. ihan melkee kyynelt tulee ku tässä kirjottelee. semmosta tää on. pakko vaa tehä jos haluu jotain. kiitos.

edit1. niin joo unohtu sanoa, että lämmitykseksi yritän saada toimimaan yhdellä tutulla HALVALLA webaston. auton mukana se tuli, mutta oli mäsä jotenkin.

ja yritän muistaa laittaa kokonaiskustannukset vielä myöhemmin tänne, kun oon ostan vessanpöntön ja keitinlieden.

Edit2.

Kulurakenne:
auto 3500€
Kattotuuletin 150€
Keitin ja jääkaappi 428,70€
Sisustus ja varusteet sälä 405,30€
Sähköt(paneeli, laturi, piuhat, invertteri jne.) 1016€

Yhteensä siis kaikki 6 194.41
:cowboy_hat_face::us_outlying_islands::ru::cowboy_hat_face:

12 tykkäystä

Voi morjens!

Nättii! Onko toi nii korkee et mahtuu seisoon sisällä?

jos on alle 170cm niin mahtuu :slight_smile:

helveti hyvää työtä

sitte brummbrummm vaa, älä aja katollee

terrrrrve mikä transitti!! brave & inspirational

Kova.

Ainoo mikä mua näissä tämmösissä arveluttaa, on kosteuden mahdollinen kertyminen tonne eristeen ja pellin väliin. Nimimerkillä aika paljon ruostevaurioita korjannu vastaavan tyyppisistä keksinnöistä back in the day. Toisaalta, jos ei oo tarkoitus pitää autoa loppuelämää, vaan vaikka seuraavat 1-5 vuotta nii aivan sama, kovaa ajoo ja hyvää asumista ja upeaa roadtrippailua vaan niin.

No täähän se itteäkii mietityttää. Mut en jaksa enää ressaa. Ressaan sit myöhemmin. Ottaa sen huoltona :smiley:
Mut periaatteessa oon miettin sen sillai että se kosteus mitä sinne nyt pääsee ni on kondensaatiosta tullutta nestetta. Ja kuinka paljo se sit tulee olemaan ni joudun nyt ite sen testaa, ku asiasta on tosi vaikee saada tutkittua tietoa. Tai et sitä on niinpaljo ylipäätäsä ja tän kaltasissa kohteissa suhteellisen vähä ehkä. Mut joooooooooooo

Hyvä topik ja auto :hail:

Lisätty kulut vielä… vähä hiki tuli…

Mikä webasto ja Miten sen vikaisuus ilmenee? Ei oo noi mutkikkaita laitteita nimittäin. Jos puhallin pyörii ja polttoainepumppu nakuttaa eikä silti syty, hehku lienee pasa. Uusi poltinelementti eBaysta niin vot. Tai voihan se jotain muutakin olla toki, mutta omissa on ollu joko puhallin tai toi poltin syynä ongelmiin. Mulla ei kyllä oo mitään hienoja elektroniikkoja tai etäohjauksia.

Täytyy sanoo että ei hajua. Ja siks se onkin muualla katottavana ja ihmeteltävänä :smiley: oli se tyyppi varovaisen optimistinen että josko sais kuntoon edullisesti. Se lähti joo pyörii mut ei kai syttyn. Ja lopetti huminat parin min kohalla. Kellolla säädettävä malli. En osaa sen tarkemmin sanoa.

Jossei lähe ni mietin sit uusiks.

Edi. Myös kaveri kävi pelottelee ettå webastolla haisee löpö ja päätsärkee. Et pitää kattoa mitenkå ois joku sähköllä toimiva kun saan kartotettua paremmin mun sähköm riittävyyttä.

Päivää vaan herra tirehtööri. Kyllähän tuolla pohjoseen matkais.

1 tykkäys

Huh kun komea Transit-tukikohta, kyllä kelpaa kun osaa!

Ihan herättelee ajatuksia että mitäs jos joskus (kaukaisessa) tulevaisuudessa itsekin. Virtuaalirenkaita potkin, näppäriä tee-se-itse yksityiskohtia ihailen,

Tänää vien fordille ihmeteltäväks keskuslukon kaukolukituksen toimimattomuuden kun avaimenkin uuden ostin mut silti ei toimi. Kallis reissu siis tulossa. Mut oon valmis maksamaan koska joudun muuten aina menee avaa ovet kuskin ovesta. Myös jos oo sisällä ja haluun ovet auki kun oon ne lukinnu.

Kattoikkunan vuotamisen sain kans loppumaan kun otin irti ja laitoin uusiks kiinni. Siinö oli huonoa suunnittellua, huonoa asennusta ja paskaa tuuria.

Kuun lopussa muutan autoon ja marraskuussa ois tarkotus lähtä sitten lämpösempään.

5 tykkäystä

Juu siihen sompasaunalle saakin hyvin pakun parkkiin.

3 tykkäystä

Kiva askeettisen kepeä ote tukikohdan remontissa:

https://www.instagram.com/polle_the_van/

2 tykkäystä

Kuukaus nyt asuttu pakussa ja maistunu. Hommat toimin paremmin ku osan toivoa. Ens viikolla lämpösille maille ku eihää mul oo lämmitystäkää :slight_smile:

5 tykkäystä


ens viikolla ois tarkotus lähtä retkelle. covid dreamz

8 tykkäystä