Kiputilat ja niiden hoito

Valitusta, vertaistukea ja vinkkejä.

Ittellä nyt alaselkä toistaviikkoa kipeänä/jumissa. Kyyristely sattuu. Mikä neuvoksi?
Syntyi liiasta tietsikalla istumisesta varmaan.

Minulla on kipukoukun tapainen vekotin missä on verkkovirralla jyräävä nuppi. Hyvin aukeaa kaikenlaiset jumit. Tiikerisalva helpottaa pikkukipuja mutta sillä tuo selkä tuskin korjaantuu.

1 tykkäys

Noin yleisesti tykkään ite saunoa ja koitan uskaltautua avantoon silloin tällöin. Jooga pitää kans hyvin huolta kehosta pitkällä aikavälillä, mutta enemmän sellaisessa ennaltaehkäisevässä mielessä. Tosin nyt sain ranteen kipeäksi siitä + mtb-hurjastelusta oh joy :sweat_smile:

ATK-peräisissä vaivoissa on auttanut atk:n puikoissa istumisen vähentäminen

kiropraktikolle jää monenlaiset vaivat

Just kävin tänää aamulla hermoratatutkimuksessa sormien takia, kun bikeparkkitouhut (kuoleman pelko ja tangossa roikkuminen) ilmeisemmin sai aikaan sen, että sormien jännetupit tjsp. tulehtu. Nyt suljettiin pois, että ei oo joku rakenteellinen ahtauma hermokanavissa. Ei ole. JES.

Mut tässä samalla kun hoitelen tätä asiaa lääkäripuolella oon yrittän toki säätää ajoasentoa, mutta eiköhän enemmän oo ajotekniikka ja tottumiskysymys… Ei roikkuis niin takana ja enemmän reeniä vaan. Sit myös kiinnostaa erillaiset grippivaihtoehdot. Tilasin nyt testiin Ergon GA2 gripit. Mul oli RF:n half nelsonit ja kyllä tuntu kovilta. Liian kovilta. Sit mulla sattu olee lizard Skinin DSP pehmoset gripit ni liimasin ne Gorilla gluella ja toivoin pysyvän kiinni - ei pysyn pitkään kyllä mutta ei nyt mitää ihme parantumista tullu, mutta se johtunee siitä että jos on tulehdus, niin mikään toimenpide pyörässä ei auta parantumaan.

Palataan tän asian pariin sitten kun ollaan mahdollinen tulehdus pois.

Selkävaivat ja hermo (issias tms) säryt sain pois ku treenasin keskivartalon lihaksia ja venytin pakaraa. Sitä ennen oli pitkään kyllä kipeenä.Lähti jalat alta ja kaikkee.

Myös USKON saunan ja avannon kaikkivoipaisuuteen - Nyt oon vähä ollu mukamas kiire ja ei oo kerenny, mutta nyt otetaan aika pyöräilystä pois ja lisätään kehonhuoltoa. Avanto, juoksu (katotaa miten jaksaa), venyttely ja liikkuvuus.

1 tykkäys

Toi core treeni on pitkäl tähtäimel varmaan paras apu selkävaivoihin. Mihinkää akuuttiin tulehdustilaan ei toki jeesaa. Luulen kans et monil on pakarat ja lantio ihan jumissa, mikä voi johtuu esim huonosta ryhdistä ja levitä sit viel alaselkään.

1 tykkäys

joo, voi hemmetti että onki menny lonkat jumiin viimesen vuoden aikana. En osannut koskaan ajatella kyseistä asiaa, mutta nyt pitäis tarttua lonkka-asiaan ja alkaa muutenkin kohottamaan tasapainoa ja terveyttä.

voisin uskoo et lähes joka vaivaan, rankimpia vikoja lukuunottamatta, auttaa jooga. esim yoga with adriene -videot youtubesta tosi hyvää kotikuntoutusta ja rentoutusta =)

itellä toi fiksitouringin hajottama polvi on akuutein vaiva aina, ja siihenkin auttaa huomattavasti jos suunnillee joka päivä jaksaa tehä esim yhen joogavideon. ainakin mun vaivoihin pienikin mutta TOISTUVA ja JATKUVA huolto tuntuu olennaisimmalta. sit aina kun vaiva vähän paranee ja unohtaa huoltaa niin se tulee takas…

jatkuvasta huolenpidosta huolimatta kyllä täs silti kiinnostias saada jonkinlainen oma henkilääkäri joka kertois että mikä sopii omalle kehotyypille ja elämäntyylille, pitäskö syödä kananmunia vai ei ja oisko vyöhyketerapia vai akupunktio parempi.

nii ja hierontaan aijon varata ajan heti kun jaksan. se saleen auttasi. jos on hyviä helliä (oon herkkä) hierojia hesasta tiedossa niin kertokaa!

2 tykkäystä

komp :point_up:

Tässä tosiaan semmosta että SORMIKIVUT HÄVINNY! Keväällä ku alko taas ajaa niin ei tullu kipeeks ja mitää poppaskonsteja en oikeestaa oo tehny. Lääkärit ei mitää löytän (jätin kyl vähä kesken tutkimukset). Mutta luulen tosiaan että oli vain tulehtuneet, kun liikaa ja liian raskasta tuli sormille bikeparkeista jne.
Käytii nyt Sappeella tossa elokuussa ajaas ja sormet kyllä tuli kipeeks mutta TADAA seuraavana päivänä normit! Nyt vaan aina ku meinaa tulla kipeeks ni osaa antaa myös lepoa.

1 tykkäys

Ja eilen metässä rymytessä havahduin tosiasiaan että kohta talvi,lunta ja hitottaa. Siksi talvellekkin pitäis kehitellä erinäisiä harjotteita. Ja jotenkin monwn ajatuksen kautta pääsin tähän aamuun ku laitoin pitkästä aikaa Youtubesta vähä yogaa ja totesin että huhuh kui jumis onkaan!

Dear eki, miten ihmeessä aaan tehtyä venyttelystä taas ruutinin?

Nyt on jo ehkä kuukauden verran pysynny venyttelyt ja kehojumpat kalenteroituna! feels good. ajoja sit ei kyl oo ollu… ei niin hyvä. Mut liekki palaa!½

edit. ja ei koska minnekkään. Paitsi vasen jalka lonkasta/nivusesta vihottelee jossain asennoissa. ja naksuu.

Puolisoni on urheiluhieroja, joo kuulostaa äkkiä hyvälle vaan totuus on toinen. Olen luonnostani notkeudeltani jotain ratakiskon ja rautakangen välimaastoa ja venyttely on mulle aivan jäätävää pakkopullaa josta saan kuulla noin kerran viikossa palautetta. Lihasvasara on kova juttu ehkä paras keksintö kiljun ja punk-musiikin jälkeen.

Pienen ajamattomuuden jälkeen tartuin rälläkkään ja ajelin sillä tovin. Tuli sormet kipeeks taas, mutta kipu lähti pois. Heikot sormet.

ei se näin ollu, liian vahvat sormet, saatanan kova grippi!

1 tykkäys

Viime viikonloppuna (vko.20) olin lauantaina ajaas kylmässä ja märässä Kepussa. Käytii lenkin jälkeen pesemässä pyörät ja siinä sit kikkailin lätäkössä gnar shred brah juttuja ja kaaduin kyljelleni. Ei sattun tai mitää muuta merkittävää. Illalla kuitenkin lonkan kohin kylki tuli vähä araks. Mut ei mitenkään merkittäväst.
Seuraavana aamuna lähettii Savelaa pumppaa ja hyppii. Siinä sit jonkuu tunnin ajon jälkeen kesken hyppyponnistelun alko tuntuu et nyt menee selkä jumii ja juilii… ei muutaku ajoneuvo sivuun ja istumaan. Kyllähän alko sattumaan. Ajoinviel autolla kotiin 1,5h. Sit ku pääsin kotiin ja yritin mm. Istua sohvalle, ni itkua tuli vaa ku yritin nojata selkänojaan päin.
Otin vähä särky ja tulehuslääkettä ja relaksanttia. Hoitaja suositteli viikon lepoa ja kattomista. Kyllä on hyvin siitä kehittyny parempaan suuntaan. Oon jo kävelly 5km lenkkejä ilman että näytän ihan raihnaselta… :slight_smile:

Laitoin tän tänne vähä ku muistiin itelle. Viimeeks vastaavia ollu 6vuotta sitten. Sillonkaan ei selvin mikä oli ultimaattisesti vikana. Tän jälkeen lisäsin keskivartalotreeniä naprapaatin ohjeenmukaisesti. Sillon kyllä säteili jalkaankin enemmän. Et sikäli toivoa että ei ois niin paha.

Viikossa alaselän kipu selätetty. Mut uutena tullu kylkeen semmoin ku puukolla joku löis nahkaan. Jos istuu pitkään ni se tulee, ku nousee ylös. Sanoohan ne että istuminen tappaa.
Mut voi jo palata pyörän päälle!

Lauantaina käytiin viettämässä päivä Sappeella ja kyynärhermo muistuttelee vieläkin päivästä.

Pientä kipuilua oli jo lauantaina ja sen jälkeisinä päivinä, mutta ärsyttävämpi ongelma oli pikkurillin ja nimettömän puutuminen. Yleisestä ongelmastahan tässä on kyse, ratkaisuja olis paksummista gripeistä jarrukahvojen kääntämiseen ja niin edelleen. Tehokkain keinohan olis tietty

Jousitusta pitänee säätää, jos sitä kautta sais myös rentoutta käsiin. Joka tapauksessa harmittaa nyt että parkkikausi on ohi, eikä pääse testaamaan toimiiko näistä muu kuin reeni. Päivän mittasilla lenkeilläkään ei tule niin puristettua, joten kattellaan sitten ens vuonna miltä käsissä tuntuu.

mitenkäpäin sulla on tanko? Itte tykkään pitää niin että sivusta katsottuna ei oo upsweeppiä oikeastaan yhtään ja tää on ollu ittellä aika tärkee.

Tärkein kaikesta on ollu mulle se, että ajaa paljo muilla pyörillä, jossa ei pidä sormia kahvoilla tai kahvalla. Koitan ajaa mountainbikeäkin paljon niin että en pidä kokoaikaa sormia kahvoilla. Esim hyppyreissä. Parkissakin ajan paljo pelkästään sormi takajarrulla. Koitan muutenkin ajatella, että ne kädet ei ois kovin staattisesti siinä tangossa ja koitan pitää sen grippiseudun aika puhtaana, niin että vivut on sillai kaukana että peukaloilla on tila mennä niin levälleen ku ikinä tarvii. Jarrukahvat on on aika neutraalissa 45 kulmassa ja biteponttikin on nykyään vähä normaalimpi. Ennen oon ajanu kahvat ihan gripissä kiinni

Myös vaan se kahvan testailu eri kohtiin on tärkeää. Liian flätit kahvat vääntää käden omituiseen kulmaan kans. Riippuu tosi paljo minkä kokonen pyörä ja millanen setuppi ja ajotyyli muutenkin on, että sopiiko se kahvat ylhäällä tyyli vai ei.

mutta ei oo helppo homma!! paras oikotie onneen on kyllä ollut tuo ajotekniikka, ei niin jarruorjentoituneilla pyörillä ajaminen ja tottuminen. Silti huomaa kyllä edelleen että hartioita myöten voi mennä kädet ja ranteet ihan lukkoon jos ajaa lainapyörällä tjsp, jossa ohjaamo itselle väärin

2 tykkäystä

Joo käsi ongelmiin en oo huomannut muuta apua kuin vuosien myötä rentoutunut ajaminen. Oon nyt totutellut flätimpiin jarrukahvoihin kun joskus sain sen käsityksen että siinä tulis kyynärpäät parempaan asentoon ajamisessa. Omat jumit/kivut liittyy jalkoihin ja enemmän pakara seutuun (tarkemmin: quadratus lumborum) venyttely ja kaikki muu kuin ajaminen tuntuu tylsältä ja työläältä.