Kattoteline vai pyöräteline vetokoukkuun?

Pitäisi hankkia pyörän kuljettamiseksi kotipolkuja pidemmälle joko vetokoukkuun kiinnitettävällä telineellä tai kattoteline.

Kumpaa tapaa suositte, jos ei ole vaihtoehtona kuljettaa pyörää auton sisällä?

Kummassakin on etunsa ja haittansa.
Katolla pyörä pysyy ehkä paremmin puhtaana, eikä hieno maantiepöly tunkeudu pyörään niin pahasti kuin perässä kuljettaen. Peräkoukumallia on taas helpompi ja mukavampi käyttää. Katolle joutuu hieman punnertamaan pyörää enempi. Etenkin jos olet lyhyt tai auto korkea.
Itsellä farmari ja kattoteline. Jos oli maasturi, niin varmaan ostaisin peräkoukkuun sopivan telineen.

Koukkuun kiinnitettävista oon käyttänyt semmosta hepposta perusmallia. Se on siitä kätevä, että sen saa aina näppärästi pois ja vaikka peräkonttiin kun sitä ei tarvi. Tätä suosittelisin lyhyille matkoille, jotka on kuitenkin mukava siirtyä autolla.
Niistä järeämmistä peräkoukkumalleista mulla ei ole kokemusta.

Tällä hetkellä auton katolla on kaksi Thulen Proride 591, joihin oon ollut ihan tyytyväinen. Pyörät nakkaa helposti katolle ja ne pysyy siellä nätisti pidemmätkin matkat. Vähän ärsyttää se, että keulan liukuputket ja gripit pitää aina pitemmille matkoille kelmuttaa, jos ei ekaa puolta tuntia tahdo kohteessa pestä ötököitä niistä irti. Lisäksi kun telineet katolle laittaa niin ei niitä ihan jokapäivä viitsi irroittaa. Tähän toki vaikuttaa myös itse kattotelineiden kiinnitystapa autoon.

Katolle laitettavien telineiden kanssa saa olla myös tarkkana ettei epähuomiossa rymäytä autotalliin tai katokseen pyörät telineissä.

Jööh itekkin kattotelineen kannalla, molempia on ollu.
Kerran oon ajanu auton katokseen niin, että pyörä oli katolla. :frowning: Olin vielä Tahkolle mänössä, aika väsyny perille päästyä ja BLATAMMM!
Aattelin että sepä oli monen tonnin pommi, mut ei. Katoksen reunaan tuli lommo, teline siirtyi 5-10cm taaksepäin kattokiskoissa, pyörästä irtosi headbadge mut mitään ei hajonnut. Patriot on edelleen ajossa. :smiley:
Koukkutelineessä oon saanu yhden renkaan tuhottua matkalla Åreen: älä aseta kiekkoa pakoputken eteen.

Omistan kattotelineen ja biltsun halvan peräkoukkuun asennettavan ja jos nyt pitäis jotain ostaa niin hommaisin semmosen vähän laadukkaamman peräkoukkutelineen https://www.thule.com/fi-fi/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-rideon-2-_-9502 . Paljon ovat kehittyneet tässä vuosien varrella telineet ja riippuuhan se tosiaan autostakin.

P.s. onneksi on sprintteri<3

Sanoisin että jos paljo kilsoja niin katolla paras. Sellasessa telineessä, johon pyörä tulee etuakselista kiinni, on työläämpi, mutta ei heilu ja tuulenvastus vähenee yllättävästi, vs sellaseen jossa pyörä kokonaisena. Katolla kans mukavampi mun mielestä ku ei paskotu se pyörä sellaseen tiejätteeseen. Tulee vaan sadetta ja ötököitä, kun taas takaaa lentää kaikki maailman paska suoraan sun jarrulevyyn. Muutenkaan en henkilökohtasesti jaksai väännellä pyörätelinettä ylös alas ja kurkotella taka Jos ei katolle niin sitte sellanen Thule Euroride tyylinen ois seuraava vaihtoehto, Ei tarvi rungosta roikotella ja helpompi muutenki aina vaan nostaa se bike siihen.

muutaman vuoden ollu käytössä Thulen Outridet katolla. Pyörä pysyy paikallaan heilumatta ja hirveessä tuulessakin voi ajella luottavaisin mielin. Adapterien kanssa on aika sontaa, jos joutuu erilaisia pyöriä kuskailemaan usein. Nyt jos pitäis telineitä hommata niin thulen thruride katolle

Mutta kaikkihan ne on omalla laillaan vähä sontaa, vaikka onhan siinä oma fiiliksensä jos vaikka jollai forresterilla rällyyttää luisussa parkkipaikalta polkupyörä katolla. farmarigolffiinki kyllä aina änkesin kaikki maholliset pyörät sisälle jos vaan suinki mahdollista ja nyt on pakettiauto

Kuinka iso ongelma tuo lian tunkeutuminen pyörän rakenteisiin oikein on? Itsellä on jo nyt kannettava pesuri, jotta saa lenkin jälkeen liat huuhdeltua pois. Joten pyörän voi pestä heti ennen käyttöä ja käytön jälkeen. Vetokoukkuun kiinnitettävä teline kiinnostaa helppouden puolesta, koska seuraava auto on todennäköisesti katumaasturi tai tila-auto.

Itsellä on ollut pari koukkutelinettä ja nykyään kolme kattotelinettä. Päädyin kattotelineeseen kuiturunkojen takia. Upride oli aika hinnakas, mutta missään muussa ei mennyt omasta mielestä turvallisesti. Teräspyörähän tulee mukana vaikka narulla hinauskoukusta vetämällä.

Itsellä ollu koukkuteline ja nykyisin kattoteline käytössä. Koukkutelineessä pyörät tosiaan likaantuu helposti, varsinkin jos satut ajamaan etelän talvikelissä, kun moottoritien suolainen kuravesi lentää…kerran tuli pyörä osittain vihreänä ajoreissun jälkeen kotiin. Ei ollut kiva alkaa putsaamaan.

Kattotelineessä pysyy puhtaampana, mutta parkkihalleihin ei ole asiaa :smiley:

Koukkutelineet kiinnostaa. Onko kokemuksia että voiko tollasta tiltata taaksepäi vaikka pyörät olisinkin kiinni?
Pakettiautoon ajattelin, että välillä tovereits kuskatessa ois todella hyvä tämmönen.

Sais ovet auki tarcittaessa edes vähä jos pyörät paikoillaan ja että menis pieneen tilaan pakattuna kun ei käytössä.
Alle satku ehottomast ja pienkoko.

sori vähä myöhäne vastaus tony

Mutta kokemusta on sen verran, että ei mene pakettiautoon niin että ovet aukeais. Kallistus on valitettavasti liian korkealla. Mun vanhemmilla toi teline ja ne sitä harmitteli ku ei toimi retkiauton kans!

Onko kokemuksia, että miten pidemmät pyörät menee noihin Thulen telineisiin? Esim. RideOn “Akseliväli enintään 1250 mm”, mutta modernit L koon pyörät alkaa olla tuosta yli.

Katto vai koukku vai muu?
Oon saanut thule proridellä kuskattua satoja kilometrejä eri XL-kokoisia pyöriä. XL Pole evolinkkiä, Pole taivalta, Propain spindriftiä, Paria XL orangea, Pisin pipedream moxie jne… Pisin akseliväli tainnut olla toi Evolinkin 1353 mm


Kuten kuvasta näkyy, etupyörä vähän hilkulla jo tässä 1225 akselivälin pyörässä, mutta takana olisi rukasti tilaa. Sopiminen riippuu akselivälin lisäksi myös rungon alaputken muodosta, joten ei pelkkää akseliväliä kannata tutkia. Tuota kiskon sijaintia suhteessa tartuntakouraan voisi kuulemma siirtääkin, jolloin takana oleva tyhjä kiskon osuus vähenisi ja eteen tulisi paremin tilaa eturenkaalle. En vaan ole moista operaatiota vielä muistanut itse tehdä

1 tykkäys