Bikecheck: Cotic B(Fe)MX

Eka postaus. Jos lanka on väärä niin voinee siirtää.

Jos oikein tihrustin coticin sivuja niin tätä 27,5 bfe:tä tehdään vielä yksi erä joka tulis myyntiin helmikuussa. Pohdiskelen tässä rungon ennakkotilaamista ja mietinnässä on:

  1. Käyttötarkoitus. Tämänhetkinen maastopyörä on brotherin täysjäykkä big bro ja huvittaisi siirtyä ekaan etujousitettuun maastopyörään, käyttötarkoituksena pääosin metsässä ajelu (asun Fiskarsissa joten varmaan pääosin noilla trail centerin poluilla). Kuvittelisin että tällainen vois olla ketterämpi vehje (kiinnostaisi opetella hyppimistä manualeja ym) ja alamäissä luottamusta herättävämpi. Joskus tulevaisuudessa hissipyöräilyn testailukin voisi kiinnostaa. Kannattaako tällanen pyörä haluta?

  2. Koko. Oon 178cm pitkä 81 cm jalan sisämitalla. Coticin suositus olisi M joskin olen suht skaalan yläpäässä mikä saa miettimään L-koon hankintaa. Big bro koossa M tuntunut vähän turhan lyhyeltä. Toisaalta ketterämpi/neppailtavampi pyörä hakusessa niin vissiin yleisesti kannattaa ottaa pienempi koko?

  3. En tiedä jousto-osista mitään. Millainen keula tähän kannattaisi hommata jos 90pros ajosta metsäpolkuja? 140mm ehkä passeli vai jopa liikaa? Aattelin kyttäillä fillaritorista palikoita käytettynä rungon saapumisen jälkeen

  1. Jos siirtyy big brosta moderniin jäykkäperään niin erohan on ihan valtava. Kyllä jokasella pitää kunnon maastopyörä olla ja sellanen kannattaa ehdottomasti hankkia varsinkin jos asuu Fiskarsissa. Kunnon traili ht aivan passeli haluttuun tarkoitukseen ja aivan eri vehje kun joku retkipyörä. Ite ottaisin yleispyöräksi ennemmin 29:n ihan rullaavuuden ja yleisen mukavuuden takia. En ala tässä mitään täysjoustoa tuputtaa koska jäykkäperästä on hyvä alottaa ja pyöriä saa uusia jos homma eskaloituu. Kannattaa kokeilla erilaisia pyöriä ennen ostoa jos mahdollista.

  2. Jos on kahden koon välissä niin ottaisin aina pienemmän, varsinkin kun nykypyörät tuppaa olemaan kokoajan vaan isompia. Riippuu toki rungostakin.

  3. Keulaan kannattaa panostaa ja joku 140-150mm varmasti aika sweetspot. Mielummin aina overkill ku joku liian hepponen keula. Nykyään on aika paljon hyviä vaihtoehtoja. Rockshoxilta revelation/yari halvimmat järkevät tai sitte näiden “paremmat” versiot pike/lyrik. Sitte kaikkein jytyin eli zeb kans hyvä jos haluaa kunnon vetopelin, siinä on 38mm liukuputket. Näistä on erilaisia versioita vähän eri sisuskaluilla eri kannattaa selvittää sen verran että tietää mitä on ostamassa, kuitenkaan paljoa ei voi mennä pieleen. Näitä saa esim. RCZ uutiskirjeestä kokoajan tosi halvalla.

Foxit on kaikki aika ok ja niillä oo mitään ihan halppismalleja joihin vois haksahtaa (kai?). Marzocchilla on kans nykyää toi bomber mallisto, ne on vähän niinku karvalakki foxeja ja vaikuttaa oikeen päteviltä. Yleisohjeena vielä että mihinkään coilihommiin en keulan osalta lähtis ja kannattaa ostaa nykystandardin mukainen boost keula eli 15x110.

Tähän jousitusasiaan voi tuhrata ihan loputtomasti aikaa. Jostain kannattaa vaan alottaa ja tietty riippuu yrittääkö löytää jotain käytettyä tai onko valmiina osia joiden pitää olla yhteensopivia.

Kiitos perusteellisesta vastauksesta! 27,5 vs 29 pohdinnassa tohon 27,5 kallistanut se että big bron ja puolison pyörän (27,5 kona process) takia taloudesta löytyis useita 27,5 renkaita mikä vähän säästäis kuluissa. Toisaalta oon ymmärtänyt että manualien/bunny hopien ym opettelun kannalta 27,5 olis helpompi? Vai onko näissä jotain selkeästi havaittavaa eroa ylipäänsä? Sinänsä tuo coticin bfemax ois vissiin hyvin saman tyyppinen 29-vaihtoehto jolle kyllä edelleen myös olen avoin.

Tervetuloa!

Lyhyesti kysymykseen 1: joo. Vastaan pidemmin myöhemmin kunhan ehdin.

Hmm. Kattelin lisää runkoja ja coticin 29" bfemax on jostain syystä 180€ halvempi kuin 27,5" bfe ja saatavissa hienompana värinä (neonpinkki!) ja ois varastossa tilattavana M-kokoisena. Rahat vai kolmipyörä -raksutus käy pääkopassa nyt kovana. Jos en keksi jotain hyvää syytä olla tilaamatta niin veikkaan että tuo lähtee tilaukseen lähipäivinä hienomman värin ja halvemman hinnan ja saatavilla olon vuoksi…

Jos asuisin Fiskarissa niin hommaisin trailitäpärin. Mut ensimmäiseksi maasturiksi, niin, emmäätiiä. Jäykälläkin on tosi hyvä päästellä, ja saa heti erikoishenkilön maineen. :smiley:
Kokohommassa ehkä turvallisempaa ottaa pienempi jos on siinä välissä, sit ehkä myöhemmin vauhdin kasvaessa ja mieltymysten kehittyessä voi miettiä isompaa. Paras ois tietty jos pääsis kokeilemaan molempia ajan kanssa, mut eihän se internetkaupassa onnistu.
Keuloista onkin sanottu jo hyvin. Käytettyjäkin näyttäis liikkuvan fillaritorilla ja mitä näitä nyt on.

  1. Joo, kannattaa haluta. Tää mun versio on kasattu täysin parkkiajoon, mut siitä huolimatta tällä onnistuu jotenkin myös polkuajelu. Aivan hyvin pystyis siis kasaamaan paljon kevyemmän ja rullaavamman setupin joka silti selviäis hissimäestä.

  2. Mä oon melkein keskellä M-koon taulukkoa, ja itelle tää on hyvin sopivan kokonen. Tässä ei oo mikään kauhean matala keskiö, joten runko on aika matalan tuntunen, minkä takia tässäkin on toi tosi korkean nousun tanko.

  3. Suosittelen kyllä tuota Z2:sta kovasti, hinta huomioon ottaen todella hyvä keula ja oon tykänny tosta ihan älyttömästi enemmän ku Yarista. Käytettynä noita näkyy aika usein järkevään hintaan, mutta toisaalta nyt talven RCZ:n tarjouksia kyttäämällä voi samalla hintaa melkein saada jonkun Piken. Rakastan ajatuksena pitkäjoustoisia jäykkäperiä, mut oon todennu et oikeesti joku 120-140mm aivan hyvä.

Polkuajoon toi BfeMax ja täys 29 vois kyllä olla parempi, tänkin kanssa oon todennut et tuo 120mm ja 29 eessä on oikeestaan kaikessa kivempi kuin 160mm ja 27,5, rullaa vaan niin paljon helpommin. Se tässä myös on, että varsinkin pidemmän kaulan kanssa tai mullettina lyhyet chainstayt yhdistettynä loivaan satulakulmaan ei kyllä oo mikään paras yhdistelmä ylämäkiin. Jos nyt hommaisin pyörää, niin Maxissa kyllä houkuttais vähän tuo vakaus, mutta toisaalta tykkään tästä paljon just sen takia kun on näin kiikkerä ja ketterä. Keulia en osaa, mutta en usko et se on kiekkokoosta kiinni.

Kiitokset pohdinnoista, nyt on tilaus vetämässä m-koon bfemax rungosta bright magenta -värissä. Laittelen kuvia jahka saan kasattua (tavoitteena olisi että talven väistyttyä pyörä ajossa)

4 tykkäystä

Oi juma. Maailmassa on ihan liian vähän pinkkejä pyöriä.

Jääny itellä ajaminen nyt kokonaan välistä kun vanha lumilautavamma leikattiin ja pitänyt vaan huilailla koko kausi. Uskoin hetken itekin et pyörä vois vaan odotella sellasenaan ens kesää mut väärässä olin. Etelässä käydessä tuli selattua Fillaritoria, heitettyä vähän alakanttiin oleva tarjous ja sit huomaankin olevani jossain parkkisella uuden rungon kanssa.

Eli tuli liityttyä Hello Dave -porukkaan, mutta tää on tosiaan kokoa XL eli reachia joku 520, nyt geo tietty vähän eri koska mullet ja 120mm keula. On niin hiton pitkään kiinnostanut tällänen tosi överi runko, niin tuleepahan nyt testattua. Jos on ihan kamala niin aattelin et sit vaan eteenpäin vielä halvemmalla, vähän sama ku ois vuokrannut pyörän jostain testausta varten.

Oli tarkotus käydä vetämässä jotain ensimmäisiä lepposia alamäkiä, mutta tänne tulikin jo lumet maahan eikä ollutkaan sopivaa adapteria takajarruun. Muistin et olisin omistanut edes jonkun 160 millisen jarrulevyn mut olinkin jo hankkiutunut niistä eroon, pitää nyt oottaa et paketti saapuu ja saa vaihdettua 180 millisen paikalleen. Vaihteetkin vois jossain kohtaa myös laittaa, tarvii vaan pidemmän ketjun niitä varten.

Mutta joo, nyt kun tolla on vähän käynyt poljeskelemassa ympäriinsä niin tuntuu kyllä isolta, mutta ei kuitenkaan ihan niin isolta ku odotin. Ei siis toivoakaan mistään keulimisesta, mutta tuntuu kyllä myös siltä että tää voi kunnon mäessä olla aika rajun tuntunen vehje. Mut katotaan jos tätä ihan vähän pääsis vielä testaamaan ennen totaalista talvea.

3 tykkäystä