Bfe MX, eli tää on sit joku 2.5
Runko: Cotic BFe 27.5 M 2021
Keula: Marzocchi Bomber Z2 29 120mm
Tanko: Title 760mm/50mm
Gripit: RevGrips Thick
Stemmi: NS Bikes 40mm
Kammet: Shimano Zee 165mm
Polkimet: Raceface Chester
Etukiekko: DT Swiss E1900 30
Takakiekko: Stan’s Flow Mk3 + Hope Pro 4 DH / DT Swiss E1900 30
Eturengas: Maxxis Assegai DH 29x2.5
Takarengas: Maxxis Assegai DH 27.5x2.5 + Tannus Tubeless / WTB Trail Boss 2.6 Tough/Fast Rolling + Tannus Tubeless
Jarrut: Shimano XT 4-mäntäset + 203mm levyt
Eturatas: Raceface NW 34t
Vaihteet: Shimano Zee sinkula / 10v 11-36
Löysin vähän aikaa sitten tän foorumin ja on nyt tullu lurkattua hetki. Parin tyypin kaa on näköjään tullut ajettuakin, et terve täältä Tampereelta. Bikecheck vois olla hyvä ensipostaus, varsinkin kun palstan toinen BFe oli yks niistä mitä fiilistelin ennen tän hankkimista.
Kasasin tälläsen alkukesästä, on nyt mun kolmas jäykkäperä ja ensimmäinen 27.5. Tää on myös ensimmäinen yhtään järkevämpi ja millä pystyy myös tarvittaessa polkemaan mäen päällekin, mutta vahvasti ajatuksella yks pyörä kaikkeen. Eniten tällä tulee ajettua parkkia eli lähinnä Sappeella, mut sit kans enskapätkiä, dirttiä ja välillä kans jotain pidempiä lenkkejä.
Kuvat ei oo tältä päivältä koska ei täällä oikeesti mitään lunta oo, täydet kesäkelit.
Runko: Cotic BFe 2018 S
Keula: Rockshox Yari 160mm
Stemmi: Chromag 35mm
Tanko: Nukeproof Neutron 780mm/38mm
Gripit: Eastonin lukot
Jarrut: Shimano XT 4-mäntäset, 200mm eessä ja 180mm takana
Vaihteet: Zee 8 speed
Eturatas: Raceface 34t NW
Kammet: FSA
Polkimet: Shimano Saint flätit
Etukiekko: Hope Evo 2 + Stan’s Flow EX
Takakiekko: Hope Evo 4 Dh + Stan’s Flow Mk3
Renkaat: Schwalbe Magic Mary + Rock Razor Super Gravity
Penkki + tolppa: Joku dirtti
Runko on kokoa S koska käytettynä löyty ja oon tykänny aikasemminkin pienistä pyöristä. Välillä miettii et ois kiva kokeilla kokoa isompaa mut toisaalta en kyllä tiedä kun ongelmana on eniten hitaat ja tiukat kohdat eikä suoraan kovaa meneminen. On tää kuitenkin pidempi ja loivempi ku edeltäjänsä.
Keulana Yari 160mm. Kesti tosi kauan saada asetukset jotenkin järkeviksi, tai niin et tuntuis jotenkin järkevältä hypyissä mut pienet töyssyt ei tuntuis käsissä niin pahasti. 3 tokenia ja paineet vähän normia alemmaks tuntunu olevan tähän mennessä paras ratkasu, vaikka nyt onkin enimmäkseen aika matalalla. Suunnitelmissa ainakin Debonair -päivitys ja vähän haaveilen myös Chargerista. Välillä miettii et vois vähän puottaa joustoa, mut toisaalta pitkäjoustoset jäykkäperät vaan vetoaa kovasti tunnetasolla ja tekis mieli koittaa jotain 180 millistä tähän vaikkei siinä mitään järkeä oiskaan.
Renkaina eessä Magic Mary ilman mitään erikoista ja takana Super Gravity Rock Razor. Oon aikasemmin tykästynyt Schwalbeen ja etenkin noihin Super Gravityihin, en oo nyt kahtena kesänä saanu yhtään flättiä ees parkkihommissa vaikka ajolinjat ei aina ihan parhaat ole. Huck Norris takana on ehkä auttanu tässä kanssa. Rock Razor ollu myös tosi hyvä ja hauska, välillä lähtee perä hetkeks mihin sattuu mut ottaa sit kiinni jossain kohtaa. Ainut missä on huomannu et on keskeltä melkein slick on mutakeleillä kiivetessä. Talven aikana ois tarkotus hankkia jostain toiset kiekot, niin vois jättää nää nykyset parkkikäyttöön ja hankkia ehkä järeemmät renkaat eteen ja taakse sekä säästää toiset sit siihen ku pitää polkeakin. Aikasemmissa pyörissä ollu Maryt eessä ja takana, nyt päädyin tähän ku halvalla sai.
Stemmi on Chromagin 35 millinen ja tanko Nukeproof 780mm 38mm nousulla. En osaa kyllä vieläkään päättää mikä ois hyvä korkeus, vähemmän spacereita tuntuu paremmalta mutkissa mut tämmönen vähän korkeempi on kivempi hyppiessä. Tanko varmaan vaihtuu kanssa jossain kohtaa kun ajattelin kasata uusiksi vanhan pyörän ja eiköhän tää mee siihen.
Mun aikasemmat pyörät on ollu sellasia alamäkisinkuloita ja tää on ensimmäinen missä on esim. vaihteet, joten oon ollu aivan tyytyväinen näihin. Takanavan takia tähän sai vaan 8 ratasta ja vielä hölmösti aikasemin ostamassani pakassa irtonaisia olivat kaikkein pienimmät, eli nyt tää on joku 16-34. Zee + narrow wide on kyl toimiva. Jarrut ollu kans hiton hyvät, ei moittimista.
Joku hyvä penkki ja dropperi olis ne oikeesti oleellisimmat päivitykset, sillä oon nyt muunkin ku parkkiajon myötä oivaltanu vähän et miks kaikki sellasta suosittelee. Kammet on kulkenu mukana mun ekasta pyörästä lähtien mut nyt alkaa tuntua et nekin vois jossain kohta uusia kun ovat alkaneet vähän lonksua. Tekis mieli myös kokeilla kaikkea erikoishommia niinku RevGripsejä tai Vibrocore -tankoa, sillä käsien väsyminen tuntuu olevan yhä se rajottavin tekijä tän pyörän kanssa.