Tyhmät mtb-aiheiset kysymykset joihin tarvis vastauksen

Onko 1x10, 11 ja 12 kammilla muuta eroa ku ratas? Tai onko leveempi ketjulinja sisäänrakennettu esim noihin 12-vaihteisiin suoraan boostia ajatellen? Onko näillä lopulta mitään väliä?

Ehin jo tilata Zeet, mut DHL hävitti paketin joten pitää koittaa selvitä vielä nykysillä ja tilata jotkut toiset myöhemmin. Uudet Deoret ois aika miellyttävän halpoja, tai jos jollain on myydä jotkut sopivat kammet akselilla Oulu-Jkl-Tre-Hki niin ilmoitelkaa.

Ainakin kaikissa direct mount kamppeissa offsetti on rattaassa. Sram dm, raceface cinch jne. Shimanolla niissä itse kammissa taitaa olla eroa mutta tietty sillonki sitä ratasta voi shimmaa. Luultavasti toimii eri ketjulinjat ristiin rastiin ihan hyvin anyway, ainakaan oman kokemuksen perusteella ei oo niin tarkkaa.

1 tykkäys

mitenkä se nyt oikeeesti sitten on.

voiko raceface kampia (24mm) käyttää shimanon keskiön kanssa joissa oletettavasti pitiäsi olla sama?

kerran jo kokeilin laittaa shimanon saint keskiötä raceface aeffect kampien kanssa, mutta se ei toiminut.

ärh.

racefacen xtype keskiö maksaa kuitenkin sen 40e vs. shimanon 10e…

Laitoin itse fsa:n kammet shimanon keskiön kanssa, oli kovin tiukka asennus mutta kumivasaralla meni paikoilleen. Ei tuo kuitenkaan kauaa kestänyt kun laakerit hajosivat, ilmeisesti joku suojakuori jäi vähän raolleen ja tuolta pääsi vettä laakereihin. Nyt on fsa:n oma keskiölaakeri ja se toimii. Eli vastaus olisi varmaan että luultavasti ne saa asennettua mutta eivät välttämättä kestä.

Pyölysuojaa vaihtamalla ja vuolemalla käikäleet sisäpinnalta pois sai shimpan keskiöstä sai toimii FSA:n muoveilla. Yksi tapaus näin, mutta suosittelen hankkii FSA keskiön koska kuitenkin melekosen tärkee olla mitoiltaan oikia osa.

Vähän myöhässä, mutta mulla on parhaillaan pyörässä Shimanon maantiekeskiö Raceface kampien kera. Pelkkä ohuin spaceri vetopuolella, olisko se 0,7 mm, koska maantiekupit on jostain syystä n. millin leveämmät kuin maastoversiot. Toimii toistaiseksi (n. 2 kk) ihan hyvin, lukuunottamatta liian lyhyttä pölysuojaa keskiömuhvin sisällä.