Bikecheck: Cotic B(Fe)MX

Bfe MX, eli tää on sit joku 2.5

Runko: Cotic BFe 27.5 M 2021
Keula: Marzocchi Bomber Z2 29 120mm
Tanko: Title 760mm/50mm
Gripit: RevGrips Thick
Stemmi: NS Bikes 40mm
Kammet: Shimano Zee 165mm
Polkimet: Raceface Chester
Etukiekko: DT Swiss E1900 30
Takakiekko: Stan’s Flow Mk3 + Hope Pro 4 DH / DT Swiss E1900 30
Eturengas: Maxxis Assegai DH 29x2.5
Takarengas: Maxxis Assegai DH 27.5x2.5 + Tannus Tubeless / WTB Trail Boss 2.6 Tough/Fast Rolling + Tannus Tubeless
Jarrut: Shimano XT 4-mäntäset + 203mm levyt
Eturatas: Raceface NW 34t
Vaihteet: Shimano Zee sinkula / 10v 11-36


Löysin vähän aikaa sitten tän foorumin ja on nyt tullu lurkattua hetki. Parin tyypin kaa on näköjään tullut ajettuakin, et terve täältä Tampereelta. Bikecheck vois olla hyvä ensipostaus, varsinkin kun palstan toinen BFe oli yks niistä mitä fiilistelin ennen tän hankkimista.

Kasasin tälläsen alkukesästä, on nyt mun kolmas jäykkäperä ja ensimmäinen 27.5. Tää on myös ensimmäinen yhtään järkevämpi ja millä pystyy myös tarvittaessa polkemaan mäen päällekin, mutta vahvasti ajatuksella yks pyörä kaikkeen. Eniten tällä tulee ajettua parkkia eli lähinnä Sappeella, mut sit kans enskapätkiä, dirttiä ja välillä kans jotain pidempiä lenkkejä.




Kuvat ei oo tältä päivältä koska ei täällä oikeesti mitään lunta oo, täydet kesäkelit.

Runko: Cotic BFe 2018 S
Keula: Rockshox Yari 160mm
Stemmi: Chromag 35mm
Tanko: Nukeproof Neutron 780mm/38mm
Gripit: Eastonin lukot
Jarrut: Shimano XT 4-mäntäset, 200mm eessä ja 180mm takana
Vaihteet: Zee 8 speed
Eturatas: Raceface 34t NW
Kammet: FSA
Polkimet: Shimano Saint flätit
Etukiekko: Hope Evo 2 + Stan’s Flow EX
Takakiekko: Hope Evo 4 Dh + Stan’s Flow Mk3
Renkaat: Schwalbe Magic Mary + Rock Razor Super Gravity
Penkki + tolppa: Joku dirtti

Runko on kokoa S koska käytettynä löyty ja oon tykänny aikasemminkin pienistä pyöristä. Välillä miettii et ois kiva kokeilla kokoa isompaa mut toisaalta en kyllä tiedä kun ongelmana on eniten hitaat ja tiukat kohdat eikä suoraan kovaa meneminen. On tää kuitenkin pidempi ja loivempi ku edeltäjänsä.

Keulana Yari 160mm. Kesti tosi kauan saada asetukset jotenkin järkeviksi, tai niin et tuntuis jotenkin järkevältä hypyissä mut pienet töyssyt ei tuntuis käsissä niin pahasti. 3 tokenia ja paineet vähän normia alemmaks tuntunu olevan tähän mennessä paras ratkasu, vaikka nyt onkin enimmäkseen aika matalalla. Suunnitelmissa ainakin Debonair -päivitys ja vähän haaveilen myös Chargerista. Välillä miettii et vois vähän puottaa joustoa, mut toisaalta pitkäjoustoset jäykkäperät vaan vetoaa kovasti tunnetasolla ja tekis mieli koittaa jotain 180 millistä tähän vaikkei siinä mitään järkeä oiskaan.

Renkaina eessä Magic Mary ilman mitään erikoista ja takana Super Gravity Rock Razor. Oon aikasemmin tykästynyt Schwalbeen ja etenkin noihin Super Gravityihin, en oo nyt kahtena kesänä saanu yhtään flättiä ees parkkihommissa vaikka ajolinjat ei aina ihan parhaat ole. Huck Norris takana on ehkä auttanu tässä kanssa. Rock Razor ollu myös tosi hyvä ja hauska, välillä lähtee perä hetkeks mihin sattuu mut ottaa sit kiinni jossain kohtaa. Ainut missä on huomannu et on keskeltä melkein slick on mutakeleillä kiivetessä. Talven aikana ois tarkotus hankkia jostain toiset kiekot, niin vois jättää nää nykyset parkkikäyttöön ja hankkia ehkä järeemmät renkaat eteen ja taakse sekä säästää toiset sit siihen ku pitää polkeakin. Aikasemmissa pyörissä ollu Maryt eessä ja takana, nyt päädyin tähän ku halvalla sai.

Stemmi on Chromagin 35 millinen ja tanko Nukeproof 780mm 38mm nousulla. En osaa kyllä vieläkään päättää mikä ois hyvä korkeus, vähemmän spacereita tuntuu paremmalta mutkissa mut tämmönen vähän korkeempi on kivempi hyppiessä. Tanko varmaan vaihtuu kanssa jossain kohtaa kun ajattelin kasata uusiksi vanhan pyörän ja eiköhän tää mee siihen.

Mun aikasemmat pyörät on ollu sellasia alamäkisinkuloita ja tää on ensimmäinen missä on esim. vaihteet, joten oon ollu aivan tyytyväinen näihin. Takanavan takia tähän sai vaan 8 ratasta ja vielä hölmösti aikasemin ostamassani pakassa irtonaisia olivat kaikkein pienimmät, eli nyt tää on joku 16-34. Zee + narrow wide on kyl toimiva. Jarrut ollu kans hiton hyvät, ei moittimista.

Joku hyvä penkki ja dropperi olis ne oikeesti oleellisimmat päivitykset, sillä oon nyt muunkin ku parkkiajon myötä oivaltanu vähän et miks kaikki sellasta suosittelee. Kammet on kulkenu mukana mun ekasta pyörästä lähtien mut nyt alkaa tuntua et nekin vois jossain kohta uusia kun ovat alkaneet vähän lonksua. Tekis mieli myös kokeilla kaikkea erikoishommia niinku RevGripsejä tai Vibrocore -tankoa, sillä käsien väsyminen tuntuu olevan yhä se rajottavin tekijä tän pyörän kanssa.

4 tykkäystä

Helvetin kova pyörä!! pikkupenkki lämmittää

Ja tervetuloa foorumille

Hieno pyörä! Mulla on ollut vibrocore-tanko käytössä pari vuotta kun jostain alennuksesta hankin, enkä kyllä huomaa eroa tavalliseen, mutta ei haittaa hyvä tanko muuten.

Penkki on vaan aivan kamala istua ja polkea pidempiä aikoja.

Mut katotaan millanen tästä kehittyy, vanha runko on tallessa ja siitä tekis mieli kasata taas jotain tosi tyhmää niin ehkä tää muuttus sit vähän maltillisemmaks. Haluisin molemmat ajokuntoon kesälle niin eiköhän tähän tuu osteltua nyt kaikkea joka tapauksessa niin vanhat osat palautuis sit tohon toiseen.

Jäykkäperällä parkissa käsiin tulee niin paljon hakkausta että jos sitä sais vähennettyä yhtään niin ois hienoo. Kerran jo tilasinkin Revgripsit mut jäivät tulematta ja tosta muistuttaa vaan suht sick stemcap. Yks järkevä vetohan ois hommata vihdoin se täysjousto parkkihommiin millä tääkin ongelma ratkeais, mut saa nähä. Identiteetti on vahvassa ja budjetti pieni.

Raju pyörä! BFE olis kyl vakavassa harkinnassa jos pitäis tyhjästä laittaa joku jäykkäperä rälläämiseen

Tää on kyllä kova. Tämä ja Franktonin BFe kovimman värityksensä kera on ollu kyl kovasti sykäyttämässä jäpärikuumettani. Ei oo mitään kokemusta mutta näyttää vaan hiton siistiltä vetää. :kovapeukku:

Keula lähti huoltoon ja muuttuu samalla Debonairiksi, katotaan miltä tuntuu sen jälkeen. Päädyin pitää nyt ton 160mm eessä, tuntuu kuitenkin et parkissa ylimääränen pelivara on kiva ja myös how can less be more? Voi sit muuten pitää enemmän tokeneita ja vähemmän paineita. Jos ehtis vielä käydä vaikka ajamassakin pari kertaa ennenku työt taas kutsuu ja seuraavaksi pyörän päälle palaa varmaan vapun jälkeen. Onneksi speksailu ja käytettyjen osien selailu ei lopu koskaan.

Tähän vielä fiilistelykuva syksyltä.

Mut on kyllä upea pyörä, vaikka välillä dirtillä tuntuu liian isolta ja isossa mäessä sit liian pieneltä. Pitäs varmaan päästä testaa jotain oikeeta dirttiä ja kunnon tankkia niin osais sit sanoa vähän enemmän et miten on eroa.

2 tykkäystä

Noniin, tänään pääsin ekaa kertaa ajamaan kunnolla tän vuoden puolella. Vajaa kaks viikkoa sit kävin vähän vaan lenkillä ja taitoin ranteen jossain mitättömässä ylämäessä. Nyt kävi sit vetämässä vähän enskapätkää ja vähän hyppimässä ja olihan se taas ihan hiton kivaa. Jomottaa tosin ranne taas, et saa nähä oliko tuo nyt fiksua mut tuli vähän innostuttua.

Lenkillä käydessä totesin et pyörä tuntu jotenkin ihan hiton oudolta, ja huomasin et jonkun syysputsauksen yhteydessä olin kääntäny tangon niin et nousu oli samaan suuntaan keulan kanssa. Nyt vaihdoin sen taas niin et nousee suoraan ylös koska oon oikeestaan aina ajanut niin, vaihoin testimielessä stemmin 40 milliseen NS Bikesin mötikkään ja ohjaamo niin korkeelle ku sai. Ehkä tää kertoo siitä, että voisin ihan hyvin ajaa vähän pidemmälläkin pyörällä, mutta toisaalta nyt tuntu tosi hyvin pysyvän paino eturenkaalla eikä tuntunu et lähtis alta vaikka tosi liukasta olikin.

Debonairin myötä keula tuntuu kyl hyvältä tuolla kivikoissa, tuntuu et pysyy vähän paremmin ylhäällä vaik paineet taitaa olla suht matalalla ja compression auki. Hyppyjä vetäessä sit taas piti laittaa compuraa reilusti lisää koska yhdistelmä sukeltava keula ja poppaava perä ei oikein toimi, et pitää kattoo millaseen kompromissiin tässä sit päätyy. Pitää ehkä koittaa seuraavaks laittaa lisää paineita ja kattoo miltä tuntuu.

Huomatkaa myös uus väreihin sopiva penkki. Pitää vähän miettiä mitä värejä tästä vielä puuttuu, sinistä on jo rungon toisella puolella ja takanapa on oranssi.


Kuten kuvasta näkyy ei tubeless oikein pitäny, mutta kesti kuitenkin sen ajan ku tarvi. Ehkä sen takia pyörä tuntukin hyvältä ku pidin eessäkin tosi matalaa painetta. Toiset kiekot tuli kans tilattua ja ne saapuu joskus, et saa nyt nähä tekeekö toisista poljettavat mutta järeet täysien dh-kumien sijaan ja toisista sit jotkut tosi kevyet kun ei tässä suunniteltua gravelia tuukkaan hankittua ku harrastebudjetti kutistu aika reilusti.

Kaikkee eri vaihtoehtoja kaiken suhteen tekis mieli kokeilla, mutta oikeesti kriittiset jutut:
-uus ketju ja vaihteet kuntoon
-dropperi

3 tykkäystä

Kunno kaahausta!

Vaikka ite sanon niin onhan tää nyt ihan hemmetin siisti. Värit väheni ja uutena tuli DT Swissin M1900:t, eli nyt on täydet 10 vaihdetta ja 30mm vanne eessäkin, taakse 2.6 Trail Boss Tough/Fast, Vibrocoren tanko 30mm nousulla ja 800mm leveenä sekä Deathgripit ultrasofteina. Taakse vaihdoin myös takas 203mm levyn koska miksi ei. Mary näyttää vähän siltä ku olis nyt liian leveellä vanteella, mut ehkä tää on vaan tottumiskysymys koska ei siltä ajossa oo ainakaan vielä tuntunu. Trail Boss sit ollu hankalin tubelessiksi laitettu rengas mitä on tullu vastaan, koska eka mikä tosiaan vuotaa noista kyljistäkin, ei tosin enää niin paljon ku aluks. Katotaan meneekö vaihtoon.

Viimeaikoina tullu lähinnä ajettua tota lähimäkee, joka on tosiaan pisimmillään sellanen parinkymmenen sekan rykäsy, eli sitä yhtä kyytiä ylös alas muutaman kerran ku hyttysten takia ei haluu pysähtyä, ja sit tullu käytettyä tätä ihan retkihommissakin. Täl hetkellä pyörä tuntuu hiton hyvältä, saa nähä miten käy ku lähtee taas isompiin mäkiin. Ohjaamon ja keulan suhteen tullu kokeiltuu vähän kaikkee mahollista, mutta oon todennu et parhaalta tuntuu tanko niin alas ku saa, lyhyt stemmi eli toi 31.8mm, jarruja sisemmälle ja alas sekä keulaan vaan yks tokeni ja paineet jossain 100psi tietämillä, compressio auki ja rebound tosi nopee.

6 tykkäystä

SAIRAS

Biltemasatula on kyllä kirsikka tän kakun päällä. Jännä että toi pomo niin kovasti vuotaa, ite laitoin just samalla casingilla eikä mitää ongelmia.

Ittelläki sivustakatsojana @coticbike warehousella ollu kyllä hyviä asennuskokemuksia wtb-renkaista. Ja vanhatki on demopyörissä aina niinku ei mitään. Ota sinne WTB-henkilöille kuva ja laita sähköpostia

Mullakin oli joskus 650b wtb trailboss, joka ei meinannu tiivistyä sitten millään. Mut muuten ollu varmaa viis eri wtb-rengasta ja oli ongelmia vaan ton yhden renkaan kanssa. Sekin kyllä tiivisty aikanaan. Niin ja tyylikäs pyörä totta kai!

Tänään se sit tais päättää asettua, muta varmaan tukki. Mut tossa tais olla syys miks sain sen niin halvalla kun käytettynä ostin.

Penkki sen sijaan varmaan paras hinta/laatu+tyyli ostos ikinä, maksoin tosta alle euron aikanaan.

Oli siistiä tykittää bermejä tänään, tosin ehkä tuo keula tarvii pientä hienosäätöä taas, jos sen sais ihan vähän smoothimmaks mut silti pysyis sama ajotuntuma. Tuntuu et on aina sellasta kompromissiä ton Yarin kanssa. Vibrocoren toimivuudesta en osaa sanoa, mutta on mulla kyllä joskus käyny enemmänkin käsiin ja Syötteen mäki on kuitenkin aika pitkä.

1 tykkäys

Vähän päivitystä ja raporttia hissihommien alkamisen myötä.

Kiekot: RIP DT Swissin takavanne, joka kestit 1,2 päivää parkkiajoa. Mietinkin että onko vähän liian keponen. Ei tosin ollu inserttiä eikä tuo WTB nyt mikään kauhean tough ole, mutta Laajiksen kivikot oli liikaa. Ois pitäny säästää vaan polkuajoon tuo, ehkä siitä saa vielä jotenkin ainakin sisurin kanssa toimivan. Trail bossin aattelin vaihtaa tälle vanteelle jossain kohtaa.

Kammet: Oon mennyt harrastuksen alusta samoilla ekassa pyörässä tulleilla FSA:n kammilla, eli sen jotain 8 vuotta. Nyt sit vihdoin hommasin uudet, Zeet koska on ollu jo pitkään mun mielestä siistit ja löyty valmiiksi tuo sopiva ratas. Ovat myös 165mm eli astetta lyhyemmät, jos nyt sit kolisis polkimet ees vähän harvemmin. Muuten en oo kyllä eroa huomannu, mut ekojen mäkien aikana olin kyllä muutenkin ihan hukassa.

Ohjaamo: Tää nyt elää koko ajan. Isompaan ja jyrkempään mäkeen mennessä teki mieli nostaa tanko taas ylemmäs, ja koitan varmaan tota 40mm stemmiä taas jossain kohtaa. Jos se sais pyörän tuntuu ihan vähän pidemmältä ja paino pysyis eturenkaalla pikkasen enemmän, eli käytännössä sama mitä tuo tangon puottaminen saa aikaan, mut no, korkeempana. Vibrocoresta en kyllä tiiä vaikuttaako se mitenkään, niin kipeet kädet välillä ollu pitkien mäkien kanssa.

Keula: Tän kanssa kyllä välillä tuntuu ettei mikään oo hyvä. Paras tuntuma on sillon ku pitää korkeita paineita niin sillon keula ei sukeltele, mut sillon meno on myös aikamoista rytyytystä. Pienemmillä paineilla compression lisääminen ei kuitenkaan samaa tuntumaa tuo. Pitää jatkaa testailua. Reboundinkin suhteen oon päässy huonosta ja tosi huonosta sellaseen ei-kamalaan.

Pitää nyt vielä erikseen sanoa et jarrut on varmaan paras osa tätä pyörää, niistä en keksi mitään kritisoitavaa.

Ja ohan tää edelleen ihan hiton hyvä ja hauska. Jos ton käsien kipeytymisen sais jotenkin vältettyä niin olisin tosi tyytyväinen, se on kuitenkin tällä hetkellä tätä pyörää eniten rajoittava tekijä. Osa menee tietty sen piikkiin että ajanu tänä kesänä niin vähän parkkia ettei oo vaan tottunu, mutta uskon et sille sais muutakin tehtyä.

Seuraavat jutut nyt ainakin vois koittaa grippitreenin lisäksi:
-paksummat gripit (hommasin nuo Deathgripit ohuina, mutta nyt tuntuu ettei yks kauan sitten murtunut sormi saa puristettua kunnolla tota minkä myötä kuormittuu viereinen sit vielä lisää)
-keulan säädöt kuntoon (jos oisin rahoissani niin Chargeriin päivittäminen houkuttais testata, ja oishan toi 160mm Zeb myös aika härski tässä)
-isompi ja järeempi rengas eteen (2,6 Magic Mary, Super Gravitynä tai sit joku Verdict niin mätsäis takarenkaaseen, inserttihommia tekis mieli myös testailla lisää)

Noin muuten vaan tekis myös mieli koittaa jotain -2 anglesettiä tähän, joko näin tai vähän lyhyemmän keulan kaa.

Tossa just vähän aikaa sitten mietin miten on nyt ajon lisääntymisen myötä alkanu miettiä enemmän mitä kaikkee vois treenata, mut onneks tää speksaaminenkin vaan jatkuu koska tulipahan tekstiä taas.

1 tykkäys

Oispa kiva päästä testaa tätä ja siä pääsisit testaa mun omaa :smiley:

1 tykkäys

Joo, Bfe-miitti! Oon varmaan loppukuusta tulossa etelään taas pyörii tää mukana, et ehkä sillon.

1 tykkäys

Kävin eilen Sappeella ajamassa Summumilla ja Dunella ku en saanut pyörää tuotua mukana etelään ja olin koko ajan vaan et oispa BFe. Kyl oma pyörä on oma pyörä, mutta ei mulla kyllä myöskään oo vaan mitään tuntumaa täpäreihin, etenkään hyppimiseen.

Tämä Cotic katsomassa Levillä muita pyöriä:

Sama Cotic reitillä:

2 tykkäystä