Bikecheck: Cotic B(Fe)MX

Ku silmä on nyt tottunu kaksyseihin, niin tää kyllä näyttää tosi pieneltä. Kaikki vielä huomautteleekin että voi on kyllä pieni. :blush:

Vähän kyllä houkuttais päivittää tohon uudemman mallin BFe:hen M-koossa mut katotaan, välillä jyrkillä ja kovimmassa rytyytyksessä tuntuu että vois olla vähän pidempi ja loivempi. Tai sit 29, mut sit ehkä joku vähän maltillisempi vaikka joku BFeMAX tai Honzo ESD kiinnostais myös. En tiiä saakeli, on tää kyllä todella hyvä just tämmösenä.

Oma 26" bfe aiheuttaa myös hieman ihmetystä bike parkissa ja muutama ihmetellyt että sillä pystyy edes ajamaan. Hyvin on aina alas päässyt : )

3 tykkäystä

Mä oon tullu siihen tulokseen et osa ihmisistä pitää jäykkäperällä ajamista ihan hitosti vaikeempana ku mitä se oikeesti on.

3 tykkäystä

Jep.

joo tää kyllä!!

tonin beefylläki ajoin kokonniemessä nyt noin 2 vuoden jäykkäperätauon jälkeen ja samat hypyt ja mutkat meni ilman mitään lämmittelyjä ku omallaki pyörällä. Hardtaili on jossai kohdisssa helpompiki kontroilloida ku takajouzka

Näin on marjat. Kys kelkalla laskin kans ja edellä sivuttuun geometria-asiaan lisättävä että toi on saamarin hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus jossa jokainen ominaisuus on syöttö lapaan jollekin toiselle. Makuasia ehdottomasti, mut kyl omasta mielestä jäpäri saa olla mieluummin tällainen joka vastaa käsittelyyn, koska ajolinjojen valikointi on tärkeämpää kuin peräjouston kanssa

Kesä lähestyy ja täs on nyt kova pohdinta ajanko jatkossa BFe:llä vai BFe:llä. Boost-takakiekkokin tuli jo tilattua ku oli kunnon alet RCZ:lla joku aikaa sit.

1 tykkäys

Asioita tapahtuu.

Your order from Cotic Limited has been successful.

2 tykkäystä

Tänään saapui paketti Briteistä ja tämmönen mylly tästä nyt tulee. Eli edelleen BFe 27.5, mutta tän vuoden malli ja kokoa isompi (M). Lower, longer, slacker jne.

Huomenna jos sais valmiiksi. Kaikenlaista pientä päivitystä tullu tähän samalla hommattua, Revgripsit, eteen 2.6 WTB Vigilante Tough/High Grip ja Tannuksen insertit. Olivat muuten ihan hiton ärsyttävät asentaa mut ehkä ne on sit hyvät.

Ihan ongelmitta ei tää kuitenkaan mennyt, eli ilmeisesti koska noi Zeet on ei-boost olikin toi ratas ihan kiinni chainstayssa. Ratkasin tän sit laittamalla yhen spacerin lisää tuolle puolelle, jos toi tulla nyt alkuun menis. Ehkä pitää sit hommata joko pienempi ratas tai katella jotain offsettejä.

6 tykkäystä

Just haaveilin että haluisin päästä ajaa tota uutta ihan mielenkiinnosta, että ois helppo vertailla miten pienillä muutoksilla voi olla iso muutos ajotuntumaan.

Koitetaan tänä kesänä pitää BFe-miitti. Tuun varmaan joskus heinäkuussa etelään pyörimään ja ois kiva päästä ajaa uusien tyyppien kaa.

1 tykkäys

Spaceri on aivan toimiva ratkaisu non-boost → boost chainline asiassa. Kovaa ajoo vaan.

Joo, aivan hyvin vaikuttais toimivan. Välillä vaan tämmösissä ratkaisuissa kuumottaa se vaihtoehto et kaikki räjähtää ku asentanu jotain vähän väärin.

Muutaman kerran käyny nyt ajelemassa, lähinnä vaan suht lepposia alamäkipolkuja. Vähän alkuun oli sellanen et jos tääkin tuntuu isolta niin oisko se sit pitänyt hommata vielä isompi tai sit se kaksysi, mut hyvältä alkanu tuntua sen jälkeen. Huomaa ettei tää ihan niin ketterä oo ku edeltävä, mut se olikin ihan omaa luokkaansa. Eniten ton et on enemmän tilaa huomaa siinä et asento alas mennessä on jotenkin parempi ku ei tarvi olla niin matalana ja ylöspäin on paljon kivempi polkea. Tää on kuitenkin ensimmäinen ns. sopivan kokonen pyörä itelle. Kuhan pääsis vetämään hissimäkeä niin sit voi sanoo lisää, sitä varten tää ensisijaisesti kuitenki on.

Dropperin aattelin nyt vihdoin hommata, keulan päivitys houkuttaa ja sit vaihteet jotenkin kuntoon eli uus vaihtaja tai sit Microshiftin Advent koska koko setin sais muutamalla kympillä lisää. Ehkä myös spacerit ja muut osat mustiks hmmm.

Nyt voi sit pohtia et onko tää vielä sama pyörä ku threadin ekassa kuvassa ku mukana on pysyny lähinnä keula, jarrut ja polkimet. Pitää jossain kohtaa päivittää sinnekin kuva ja osalista. Ja et mitä mä noille muille rungoille teen.

3 tykkäystä

Nyt on kyllä parina päivänä pyörä tuntunu ihan hiton hyvältä. Pitää kyl todeta et tää oikeen kokonen on vaan toimiva, vaikka aiemmin sitä koitti vakuutella itteään et pienempi on kivempi. Ihan samalla tavalla saa ajettua ja iso osa jutuista tuntuu paremmalta. Tämmönen testaus myös menossa mikä tuntuu tosi hyvälle, mut ehkä ootan viel et kerran pääsee isoon mäkeen ennen sahaamista. Mut 800 → 760 siis.

Noin muuten kovat keulapohdinnat menossa. Pelkkää dampperia ei saa oikein mistään, niin ehkä sit hommaa vaan kokonaan uuden. Mietinnässä vaan paljon joustoa tarvii, kuin järeen tarvii, onko offsetillä väliä ja mikä väri. Aloin jossain kohtaa fiilistellä coilia kovasti mut ei se kyl varmaan se toimivin olis.

Itsellä on eccentricissä yari päivitettynä charger 2 rct3 dampperilla. Open-moodissa tuo tuntuu paljon paremmalta kun motion control, muita moodeja en juurikaan käytä. En suosittele siis rct3:sta vaan mieluummin ehkä rc2 dampperia. Kyllä noita varmasti tulee myyntiin vielä kun kysyntäpiikki laskee ja tuotanto/logistiikka pääsee maailmantapahtumien jälkeen kunnolla käyntiin taas.

Joo RC2:sta oon miettinytkin. Toisessa keulassa ois se että sit sais kasattua toisenkin pyörän mut katotaan nyt.

Pistetään vähän raporttia näin loppukaudesta. Tiivistetysti hiton hyvä pyörä, uudempaan ja isompaan siirtyminen tarjos oikeestaan just sitä mitä hakikin. Lähimäen lisäksi tällä on nyt ajettu ihan saakelisti Levillä (World Cup Red ja Santa’s Cabin on oikeestaan ne pätkät mihin tää on säädetty), pari kertaa muissa parkeissa sekä dirteillä ja selvisin tällä myös jostain 50 kilsan lenkistä Hossassa.

Hyvin oleellinen juttu on myös ollut se, että sain keulan vihdoin toimimaan. Oon siis aina aikasemmin koittanut saada ajettua vähän pienemmillä paineilla ja enemmillä tokeneilla, että alku pysyis herkempänä mut ei sit kuitenkaan pohjais. Jotenkin tuo on kuitenkin aina hakannut vaan käsille tosi paljon, ja jos paineita on puottanut enemmän niin pienestä tärinästä on päässy eroon mut tuntuma eturenkaaseen on sit muuten ollut ihan olematon ja keula on muutenkin ollut tosi matalalla. Oma päätelmä tosta on se, että kun kohdalle on tullut peräkkäisiä vähän isompiä töyssyjä on käytettävissä ollut enää se osuus jousituksesta minkä spring rate on tokeneilla nostettu, eli eli käytännössä keula on hakannut tuota “seinää” vasten.

Tää oli tossa yhden reissun 140 millinen mut nostin tän takas 160 milliin ja modasin samalla tuosta pidemmästä ruodosta ton uusimman version, minkä periaatteessa pitäs myös pitää keulaa vähän korkeemmalla. Ratkasevin juttu kuitenkin oli se, että otin keulasta kaikki tokenit pois ja pistin jonkun 15 psi enemmän kuin mitä Rockshoxin sivut mulle suosittelis. Aikasemmin oon myös ajanut compression auki, mut nyt säädin senkin vähän yli puolenvälin ja vihdoin on toimivat asetukset löytyny. Pienet tärinät on nyt suht vähissä, peräkkäiset iskut tuntuu paremmalta ja isot yksittäiset toi ottaa tosi pehmeesti. Ei myöskään sukeltele ja tuntuma bermeissä ja hypyissä on tosi hyvä. Ei myöskään olla käyty lähelläkään pohjaamista, periaatteessa mulla on joku 4 senttiä käyttämätöntä joustomatkaa koko ajan mut nyt ku tän on saanut näin hyväksi niin en kyl ala enää hetkeen kikkailemaan. Ja periaattessahan jäpärillä toi on vaan hyvä, tää on nyt tavallaan ku olis tosi korkee 120 millinen keula.

Ohjaamo on muuttunu nyt kans, on nyt ton keulan säätämisen myötä ihan reilusti korkeempi ku aikasemmin. Vaihdoin gripit Revgripsin paksuimpiin, mikä oli hiton hyvä ratkasu varmaan myös osasyy siihen miks tuo keula nyt tuntuu hyvälle. Jostain syystä oon aina ennen ajanut tosi ohuilla, mut ois kyl voinu vaihtaa aikasemminkin. Tanko on myös 760 millinen nyt, ekat mäet parkissa oli vähän silleen et mitäs mut sen jälkeen alkanu tuntuu tosi hyvälle, tuntuu vielä ketterämmältä ja muuttaa ajamista vähän aktiivisemmaks. Yks asia myös mikä jaksaa pyörää säätäessä aina ihmetyttää on miten tämmösessä kokonaisuudessa muutamalla millillä voi olla välillä vaikutusta, eli stemmi tuli taas vaihdettua 31mm → 40mm ja kaikki vaan tuntuu paremmalle.
E: Säädin myös jarrukahvat niin lähelle tankoa ku sai, mikä ollu myös yks tosi toimiva juttu yhdessä näiden kaikkien muiden kaa. Mut kiva muutenkin kun jarruttaessa tuntuu et tanko on just siinä kohalla et voi periaatteessa vaan painaa sitä vasten.

Tannus + tough casing -comboa pitää kyllä kans hehkuttaa. Upeaa ajaa ku tuntuu ettei tarvi miettiä yhtään et koliseeko vanteet tai tyhjeneekö renkaat, ja mä ajan näillä parkkia nyt jollain ihan naurettavan matalilla paineilla. Eessä joku 18 psi ja takana 20. Vähän alkaa olla kyl heittoa takana, mut veikkaan et sitä ois kyllä joka tapauksessa. Vigilante tuntuu tosi luotettavalta eessä, Trail Bossista en kyl osaa mitään muuta sanoo ku et ei siihen oo vielä kertaakaan kiinnittäny mitään huomioo.

Vaihdoin myös mun 10v vanhat Impactit uusiin Freerider Proihin, ja vaikka alkuun hämäs miten paljon enemmän jalat polkimilla liikku oon nyt todennut oikeestaan aika mukavaksi sen et asentoa pystyy säätämään sujuvasti ajonkin aikana. Aivan samalla tavalla ne kuitenkin on pysyny kyydissä. Polkimet onkin oikeestaan tällä hetkellä ainut asia minkä päivittämistä isompiin vähän mietin, mut muuten kuitenkin tykkään noista Sainteista tosi paljon.

Tavallaan on vähän tylsää kun tää nyt alkaa tuntua aika valmiilta. Monia juttuja kiinnostas testata ihan vaan testaamisen takia (mulletti, 26-mulletti, 180 millinen keula) mut kokonaisuus alkaa nyt olla sillä tapaa kasassa et ei oo tarvetta alkaa sotkemaan.

7 tykkäystä

Juuh, kyllähän te tiedätte miten nää hommat menee.

Eli eessä nyt 29-kiekko ja 120mm Z2. Geon pitäs olla aika sama ku tuolla vanhalla 160mm keulalla. Taakse ois kans samanlainen Assegai mut vaihdan sen varmaan vasta sit kun parkkikausi alkaa kunnolla ja Trail Boss saa siirtyä kevyempään takakiekkoon. DD+insertti ois varmaan ollu ihan riittävä, mut kaks dh-rengasta sai melkein samaan hintaan ku ainoan minkä nettikaupoista löysin.

Yhden päivän kävin Ruskolla tän keulan ja vanhan kiekon kanssa, ja tällä tuntus olevan jotenkin paljon tarkempi tuntuma eturenkaaseen ku Yarilla, ja lisäksi lyhyemmän jouston kanssa tuntuu helpommalta ajaa paino eessä. Assegaita testannu ihan vähän tossa lähimäessä ja sekin tuntus jotenkin tarkemmalta ku Vigilante, ja tuo iso kiekko ja järee rengas tuntus rauhottavan pyörää kivasti. Hyvä tietysti arvioida näitä juttuja kun ei tuolla vanhalla setupilla ajanut nyt kertaakaan ennen muutoksia.

Rukalle jos pääsis lähiaikoina niin sais sit oikeesti katottua miten toimii. Kaikkee muutakin pientä ois tietysti vielä tarkotus päivittää tähän.

4 tykkäystä

Tää on kyllä tässä versiossa helposti paras pyörä mitä mulla on ollu.

Keula on nyt ihan hiton hyvä kun sen sai säädettyä kohdalleen. Tällä kertaa ratkasu olikin paineet mulle suositellun alarajalle, kompura auki ja rebound niin nopeelle ku mahdollista. En oo vielä avannut tuota, mulla oletan että sisällä on jotain tokeneita, pari kertaa on tullu käytettyä kaikki joustomatka mut ei sitä oo kyllä huomannu. Ei tää edelleenkään mikään silkkisen pehmeä ole, mutta kädet ei nyt kärsi yhtään ja mikä oleellisinta pitoa ja tuntumaa eturenkaaseen löytyy.

Assegai on myös paras eturengas mitä oon testannu, tuntuu et kaikki sellanen pieni epämääräisyys puuttuu mitä joidenkin muiden kanssa ollu. Parkkiajossa on siis eessä ja takana DH-versiot (sitä varten ku pitää polkea on toinen kiekko takapakalla ja Trail Bossilla). Takana tuo on ehkä vähän overkill, ja kyllähän tuon hitaamman rullaamisen tasasilla huomaa, mut järeä casing, Tannus ja matalat paineet on kyl tosi miellyttävästi vaimentava yhdistelmä.

Tangoksi on vaihtunut Title 50 millin nousulla, ja nyt tuntuu että ohjaamo on just oikealla korkeudella. Korkeemman tangon kanssa nousu suoraan ylös tuntu tosi oudolta, joten vaihdoin keulan suuntaiseksi ja heti oli parempi. Hankalahan tässä on sanoa mikä on tarkalleen johtunut mistäkin, mutta tuo tuntuu Vibrocorea löysemmältä ja siten myös paljon smoothimmalta. Anastin gravelista Chesterit kun totesin et nehän on isommat ja paljon piikikkäämmät kun nuo Saintit, penkkinä samasta pyörästä otettu WTB ja istuminen on nyt paljon miellyttävämpää.

Mulletointi oli kyl todella toimiva ratkaisu. Lyhyen keulan kanssa sekä jyrkät nokat että jyrkällä ajaminen on paljon vähemmän yllätyksellistä. Tykkään myös tosi paljon siitä yhdistelmästä kun pyörä on yhä suhteellisen ketterä mut iso etukiekko ja painavat renkaat tuo tosi paljon vakautta lisää, kovassa rytyytyksessäkin elää tosi paljon mut menee kuitenkin suoraan eikä kimpoile mihin sattuu. Tässä alkaa nyt pikkuhiljaa ymmärtää kuinka paljon tohon pyörään ja renkaisiin voi oikeesti luottaa, paljon enemmänhän tällä joutuu nyt töitä tekemään mutta se on sit myös avannut ihan uusia juttuja ajamiseen. Vauhtien kasvamisen myötä oon myös alkanut olla varovaisen kiinnostunut lukkopolkimista endurohommia varten, mut saa nähdä, ehkä vaan jotkut rajummat flätit vielä.

5 tykkäystä

Tosi hyvä