Tyhmät mtb-aiheiset kysymykset joihin tarvis vastauksen

Onko 1x10, 11 ja 12 kammilla muuta eroa ku ratas? Tai onko leveempi ketjulinja sisäänrakennettu esim noihin 12-vaihteisiin suoraan boostia ajatellen? Onko näillä lopulta mitään väliä?

Ehin jo tilata Zeet, mut DHL hävitti paketin joten pitää koittaa selvitä vielä nykysillä ja tilata jotkut toiset myöhemmin. Uudet Deoret ois aika miellyttävän halpoja, tai jos jollain on myydä jotkut sopivat kammet akselilla Oulu-Jkl-Tre-Hki niin ilmoitelkaa.

Ainakin kaikissa direct mount kamppeissa offsetti on rattaassa. Sram dm, raceface cinch jne. Shimanolla niissä itse kammissa taitaa olla eroa mutta tietty sillonki sitä ratasta voi shimmaa. Luultavasti toimii eri ketjulinjat ristiin rastiin ihan hyvin anyway, ainakaan oman kokemuksen perusteella ei oo niin tarkkaa.

1 tykkäys

mitenkä se nyt oikeeesti sitten on.

voiko raceface kampia (24mm) käyttää shimanon keskiön kanssa joissa oletettavasti pitiäsi olla sama?

kerran jo kokeilin laittaa shimanon saint keskiötä raceface aeffect kampien kanssa, mutta se ei toiminut.

ärh.

racefacen xtype keskiö maksaa kuitenkin sen 40e vs. shimanon 10e…

Laitoin itse fsa:n kammet shimanon keskiön kanssa, oli kovin tiukka asennus mutta kumivasaralla meni paikoilleen. Ei tuo kuitenkaan kauaa kestänyt kun laakerit hajosivat, ilmeisesti joku suojakuori jäi vähän raolleen ja tuolta pääsi vettä laakereihin. Nyt on fsa:n oma keskiölaakeri ja se toimii. Eli vastaus olisi varmaan että luultavasti ne saa asennettua mutta eivät välttämättä kestä.

Pyölysuojaa vaihtamalla ja vuolemalla käikäleet sisäpinnalta pois sai shimpan keskiöstä sai toimii FSA:n muoveilla. Yksi tapaus näin, mutta suosittelen hankkii FSA keskiön koska kuitenkin melekosen tärkee olla mitoiltaan oikia osa.

Vähän myöhässä, mutta mulla on parhaillaan pyörässä Shimanon maantiekeskiö Raceface kampien kera. Pelkkä ohuin spaceri vetopuolella, olisko se 0,7 mm, koska maantiekupit on jostain syystä n. millin leveämmät kuin maastoversiot. Toimii toistaiseksi (n. 2 kk) ihan hyvin, lukuunottamatta liian lyhyttä pölysuojaa keskiömuhvin sisällä.

Jatketaas tuosta alkuperäisestä kysymyksestä. Koitin vaihtaa uutta pakkaa, mutta sen kanssa pienimmillä rattailla polkiessa ihan tuntee miten ketju hankaa seuraavaa. Johtuuko tää nyt siitä että ketjulinja on liian sisällä? Mystisemmäksi tän tekee vielä se, ettei ton vanhan pakan kanssa tämmöstä ongelmaa oo ollu, joten vaihdoin sen nyt sit vaan takas. Ja koska mulla on tuo DH-takanapa, niin sama ongelma on sekä setupilla 7 pienintä ratasta että 8 isointa. Kampina on nyt nuo Zeet, eli onko ne sit suunniteltu vaan 135-milliselle takahaarukalle? Ketjun vaihdoin ihan just, mutta vaihtaja on vähän kiero tällä hetkellä. Ei sen tosin luulis vaikuttavat tohon pakan yläpuoliseen linjaan mitenkään?

Olitko tarkastanut vaihtajan säädöt? Hankaaminen toisessa laidassa pakkaa tuntuis intuitiivisesti ongelmalta alkukireyden tai limittien kanssa (tai sit kiero vaihtaja) ennemmin kuin suoraan ketjulinja, kun vaikka maantietuplakammilla voi periaatteessa ihan hyvin ajaa vaikka ketju ristissä kunhan trimmaa etuvaihtajaa. Wolftooth jopa suosittelee kapeampaa ketjulinjaa joissain tapauksissa https://www.wolftoothcomponents.com/pages/boost-chainline-and-chainrings

Joo siis vaihtajahan on kierossa mut toivoin ton johtuvan jostain muusta :smiley:

Pitää ehkä vaan koittaa hommata uus ja kattoo jos sais tosta nykysestä askarreltua sen pelkän ketjunkiristimen.

Jos on pelkkä vaihtajan häkki vääntynyt, niin niitä sentään onneksi on varaosina myynnissä. Joku hetki sitten vaihdoin 11-vaihteiseen XT:hen uuden häkin, maksoikohan ehjä sisä- ja ulkohäkki jotain 10-20 € yhteensä. Zeehen tosin voi olla vaikeampi löytää kun on “vanhentunut”

1 tykkäys

Pitääkin selvittää tota

Atm sama selvitys elikkä häkin vaihto työn alla ja bike-discount vaikutti lupaavimmalta hinta+pk

Sain @Frank vanhan hajonneen zee vaihtajan ja tosiaan ketjunkiristäjän meinasin askarrella. Zingle speed :fidget_spinner:

Oon nähny sen kuvan mitä pitäs poistaa mut jos jaksat dokumentoida tarkemmin niin ois upeeta.

Pannaan reportaasit tulille jahka pääsee puuhastelee :man_mechanic:

Edulliset huoltotelineet, luokkaa Puuilo, Motonet, Biltema. Onko käyttö siedettävää vai pelkkää vitutusta tuovaa taistelua? Harvakseltaan sille on tarvetta, mutta joku teline olisi hyvä olla. Suosituksia?

Itellä ainaki kävi klassiset että osti pari paskaa ja sit ku hermot ja rahat menny ni osti sen yhden hyvän. Suurin ongelma noissa halvoissa telineissä tuntuu olevan ne leuat jotka on usein aivan käyttökelvottomia. Noissa halvoissaki paljon eroja kyllä ja varmaan alle satkulla saa jonkun käyttökelposenki. Sit taas jos ostaa kerralla kunnollisen ni se on ainoa mikä ikinä tarvii ostaa.

Imo huono teline aina parempi kuin ilman telinettä. Itsellä oli monta vuotta käytössä rosen halppis teline jonka jälkeen onnistuin löytämään torista eliten ammattilaistelineen halvalla, joka on jo toisesta universumista.

Lidlon teline oli aevam paska. Vitutti joka kerta käyttää. Bilteman telineen hommasin kun se oli joskus -50% tarjouksessa, ja se on mun käyttöön ihan riittävän hyvä. Mut normaalihintahan tolla on aika lähellä Park Toolsin halvinta mallia et tota et et.

Mulla taitaa olla Motonetistä hommattu, on se ollut hitonmoinen parannus aikaan ennen telinettä.

Se ois Parktoolin 9.2 teline Verkkokaupassa edullisin mitä nyt katselin, 149 €. Saksalaisetkin myy vähän kalliimmalla. Se ei enää tunnu niin pahalta, kun on ollut siellä 200 pinnassa.

Edit: mutta ei näköjään mitään tietoa koska ne saisi toimitettua tuollaisen